نانوکریستال ها قابلیت دید در شب را برای عینک های عادی به ارمغان می آورند

به گزارش ایرنا از نیچر، آنچه ما به عنوان تاریکی می شناسیم، فقدان طیف نور مریی در محیط است. با وجود این معمولا در مکان های تاریک، پرتوهای نوری متعدد با فرکانس های دیگر وجود دارند که با استفاده از عینک های دید در شب می توان این پرتوها را به منظور مشاهده محیط اطراف به کار گرفت. عینک های دید درشب ترکیبی از فناوری های اپتیکی و الکترونیکی هستند. این عینک ها از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز بهره می برند و فوتون های این پرتوها را به الکترون هایی تبدیل می کنند که فسفر موجود در عینک را روشن می کنند تا تصویری از محیط به دست آید. اما انجام این فرآیند نیازمند یک دستگاه نسبتا حجیم، سنگین و نیازمند به انرژی است.
با استفاده از نانوکریستال های محققان استرالیایی، می توان تجهیزاتی را تولید کرد که بدون نیاز به توان الکتریکی، فوتون های نور مادون قرمز را مستقیما به فوتون های نور مریی تبدیل کرده و در نتیجه امکان دید در شب و محیط های تاریک را فراهم کنند.
این نانوکریستال ها برای اولین بار در جهان، به طور مستقیم روی یک صفحه شیشه ای تولید شده اند تا امکان عبور پرتوهای نوری را فراهم کنند. نمونه های اولیه تنها حاوی یک نانوذره به قطر 300 نانومتر هستند؛ اما تولید مجموعه ای از هزاران یا میلیون ها نانوذره امکان ساخت نوعی فراماده را در اختیار می گذارد که می توان آن را با شیشه ترکیب کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است