نامه دانشمندان زیست‌محیطی به ترامپ

انتخاب دانلد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا با واکنش‌های متعددی همراه بود. یکی از نگران‌کننده‌ترین مواضع وی در دوران کارزار انتخاباتی‌اش به مساله تغییرات اقلیم باز می‌گشت. او نه تنها به طور مداوم به انکار مساله گرمایش زمین می‌پرداخت و آن را حاصل توطئه و فریب دولت چین می‌دانست که پس از پیروزی در انتخابات گروهی از فعالان در زمینه‌ی سوخت‌های فسیلی و تعدادی از منکران گرمایش زمین را وارد گروه انتقال قدرت خود کرد.

یکی از وعده‌های ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی اش خروج از توافق پاریس و همچنین کاهش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های جایگزین و تضمین فعالیت‌های شرکت‌های نفتی، استخراج گاز به روش شکاف در پوسته زمین (فرکینگ) و همچنین ادامه حمایت از صنایع ذغال سنگ بود.

دیدگاه‌های قبلی و اعضای منتخب تیم او چنان باعث نگرانی شده است که بیش از 800 دانشمند علوم زمین ایالات متحده در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور منتخب از او خواستند تا 6 نکته مهم را در سیاست زیست‌محیطی خود رعایت کند تا به گفته آنها اقتصاد، امنیت و سلامت عمومی مردم آمریکا تضمین شود.

این شش مورد به شرح زیر است:

• تلاش برای ایفای نقش رهبری آمریکا در انرژی‌های پاک
  • کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و کربن و کاهش وابستگی آمریکا به سوخت‌های فسیلی
  • تقویت آمادگی و انعطاف‌پذیری آمریکا در مواجه با آثار تغییرات اقلیم
  • تاکید شفاف و عمومی بر واقعی بودن تغییرات اقلیم، نقش انسان در آن و ضرورت واکنش و درمان سریع
  • حراست از جایگاه علم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی
  • تضمین حفظ تعهد آمریکا به مفاد توافق پاریس

موارد بالا اگرچه نکاتی است که همه دانشمندان و متخصصان تغییرات اقلیم بر آن تمرکز دارند اما تقریبا همه آن ها در رده مواردی بوده است که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود علیه آن‌ها سخن گفته است.

دوران ترامپ ممکن است به یکی از پر چالش‌ترین دوران های ریاست جمهوری در آمریکا برای محیط‌زیست و علم بدل شود.

برای مطالعه این نامه به این نشانی مراجعه کنید.

منبع عکس: CNN