سهم احیای آب زیرزمینی2.5درصد است

به گزارش ایرنا،«ستار محمودی» امروز (دوشنبه) در حاشیه نخستین روز از همایش بین المللی «استفاده سالم از پساب» در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران درباره افزایش بودجه سال 96 وزارت نیرو افزود: آب و برق از بخش های اساسی کشور است که طرح های گسترده ای از گذشته تاکنون برای تامین و توزیع آب در کشور اجرا شده یا در دست اجراست و بدهی هایی نیز در این زمینه وجود دارد.
محمودی یادآوری کرد: پارسال از طریق صندوق توسعه ملی منابع اعتباری خوبی در اختیار صنایع آب و برق قرار گرفت.

** بیش از پنج هزار میلیارد ریال بودجه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی 
قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به پرسش ایرنا درباره میزان افزایش بودجه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: افزایش دستکم 30 درصدی بودجه و اعتبار این طرح برای سال آینده پیش بینی شده است که رقم آن به بیش از پنج هزار میلیارد ریال می رسد.
به گزارش ایرنا، برپایه لایحه بودجه پیشنهادی سال 1396 کل کشور، سهم وزارت نیرو بیش از 75 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این رقم نسبت به بودجه سال 1395 (72 هزار میلیارد ریال) بیش از چهار درصد رشد نشان می دهد.
بودجه سال آینده دستگاه اصلی وزارت نیرو افزون 16 هزار میلیارد ریال، پژوهشگاه نیرو افزون بر 481 میلیارد ریال، موسسه تحقیقات آب بیش از 380 میلیارد ریال، شرکت توانیر 300 میلیارد ریال و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی یک هزار و 425 میلیارد ریال تعیین شد.
همچنین برای خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی، یک هزار و 940 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

** تصفیه سالیانه یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب زهاب و فاضلاب 
قائم مقام وزیر نیرو گفت: یکی از مسائل مهم کنونی کشور، استفاده دوباره از آب و بهره گیری از آب های غیرمتعارف است.
به گفته این مسوول، استفاده از تصفیه فاضلاب به صورت پساب و با رعایت شرایط زیست محیطی و استانداردهای موجود میسر است.
وی افزود: سالیانه 30 میلیارد مترمکعب زهاب و فاضلاب ناشی از فعالیت های شهری و صنعتی در کشور تولید می شود اما فقط یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آن تصفیه می شود.
محمودی ادامه داد: قرار است حجم پساب تصفیه شده در برنامه ششم توسعه به دو میلیارد مترمکعب افزایش یابد و امید می رود با منابع عمومی دولتی و جلب بیشتر سرمایه گذاری بخش خصوصی سرعت کار افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در دو سال گذشته نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال از سرمایه گذاری بخش خصوصی به این بخش جذب شده و اینک 26 پروژه با کمک بخش خصوصی در حال انجام است و امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، خرید تضمینی پساب افزایش یابد.
قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به ایرنا درباره مجریان این پروژه ها گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزون بر اجرای ماموریت های ذاتی خود، در سراسر کشور در امور آموزشی، زیست محیطی، عمران و آبادانی روستاها و… حضوری پررنگ دارد و در بخش آب نیز با تجهیز منابع نیکوکاران یا تامین مالی برای برخی روستاهای دورافتاده که به آب یا تصفیه فاضلاب نیاز دارند، مشارکت می کند.
وی یادآوری کرد: اینک همکاری با این نهاد در حد مذاکره است اما با توجه به نگاه عمیق این نهاد به مناطق محروم و دورافتاده، وزارت نیرو به محض فراهم شدن امکان تعریف پروژه های مشترک، آماده همکاری و استفاده از ظرفیت های آنان است.
این همایش دو روزه با مشارکت انستیتوی مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه، سازمان ملل متحد، دانشگاه شهید بهشتی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت مهندسی آب و فاضلاب پانزدهم و شانزدهم آذرماه در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا