تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه دارویی «درمنه»

در سال‌های اخیر ترکیبات گیاهی با قابلیت تعدیل پاسخ ایمنی و اثرات ضد میکروبی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همین زمینه گروهی از محققین دانشگاه اصفهان، بخش های مختلف هفت گونه گیاه دارویی «درمنه» را مورد مطالعه قرار داده و با بررسی اثرات ضد باکتریایی عصاره متانولی این گیاه، قابلیت جهش زایی و نیز توان تحریک‌کنندگی تکثیر لنفوسیت‌های انسانی ارزیابی نموده اند.

یافته‌ها های این پژوهش نشان می دهد که هیچ کدام از گونه‌های درمنه مورد بررسی، پتانسیل جهش‌زایی نداشتند.

در این مطالعه تجربی، نمونه‌های گیاهی پس از جمع‌آوری و شستشو، خشک شده و سپس آسیاب گردیده و عصاره متانولی آن‌ها با استفاده از روش غوطه‌وری تهیه شد. بعد از این مرحله جهت بررسی قابلیت ضد باکتریایی عصاره فوق از روش انتشار دیسک استفاده گردید. پتانسیل جهش‌زایی عصاره‌ها و قابلیت تحریک رشد و تکثیر لنفوسیت‌های انسانی نیز توسط آزمون ایمز و MTT موردبررسی قرار گرفت.

یافته‌ها های این پژوهش نشان می دهد که هیچ کدام از گونه‌های درمنه مورد بررسی، پتانسیل جهش‌زایی نداشتند. همچنین بر اساس این نتایج، عصاره حاصل از گل و ریشه این گیاه دارویی در تمامی گونه‌ها به میزان قابل توجهی اثرات ضد باکتریایی و توان تحریک‌کنندگی تکثیر لنفوسیت‌ها از خود نشان دادند. 

Artimisia vulgaris و A. sieberi به ترتیب بیش‌ترین و کم‌ترین قابلیت ضد باکتریایی و دو گونه A. khorasanica و A. deserti بیش‌ترین و کم‌ترین تاثیر را بر تکثیر لنفوسیت‌ها داشتند.

این نتایج که در آخرین شماره «مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران» منتشر گردیده حاکی از آن است که گونه های مختلف «گیاه دارویی درمنه» ضمن داشتن خاصیت ضدباکتریایی مناسب، قادرند در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان نقش موثری داشته باشند.

منبع: محبت کار، ح. و همکاران. . بررسی قابلیت ضد باکتریایی و جهش زایی گونه های مختلف گیاه درمنه و اثر بخشی آن ها بر رشد و تکثیر لنفوسیت های انسانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26(142): 95-82.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا