سنتز مواد آلی با استفاده از کاتالیزور‌ها تولید شد

فرهاد پناهی مجری طرح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: از آنجا که وجود کاتالیزورهای هتروژن و حلال سبز( مانند آب و اتانول) از الویت‌های مهم در طراحی واکنش‌های سازگار با محیط زیست هستند به این امر در این طرح توجه شده است.

وی افزود: در طراحی کاتالیزورهای‌ هتروژن‌ اغلب از بسترهای‌ سیلیکاژلی و نانو‌ مغناطیسی بهینه شده با ترکیبات آلی استفاده شده که نقش اصلی آنها پایدار کردن کاتالیزور مورد نظر مانند نانو ذرات فلزی با ایجاد سایت کاتالیزوری‌ است.

پناهی تصریح کرد: کاتالیزورهای طراحی شده در این طرح که اغلب آنها نانو ذره‌ای است دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که قابلیت انجام واکنش‌های آلی را تحت شرایط سازگار با محیط زیست است.

این پژوهشگر اضافه کرد: در این طرح سیستم‌های کاتالیزوری هموژن‌ و واکنش‌گرهایی معرفی شده که قابلیت انجام واکنش‌ها را تحت شرایط ملایم و سازگار با محیط زیست دارند و نسبت به روش‌های ارائه شده قبلی از مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: از کاتالیزورهای تهیه شده در سنتز ترکیبات آلی با ارزشی که دارای قابلیت کاربردی فوتوفیزیکی (دیودهای نورانی آلی) حسگری ( حسگر گاز مونوکسید کربن) و بیولوژیکی ( ترکیبات ضد دیابت، ضد فشار خون و ضد باکتری ) است، استفاده می‌شود.