یافتن نشانه هایی از حیات عصر حجر در آمریکا

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل،  شکارچیان عصر حجر گاومیش های کوهان دار آمریکایی را به قسمتی شیب دار و مسدود در ساحل رودخانه هدایت می کردند و همانجا آنها را به طور دسته جمعی شکار می کردند و پس از جداکردن گوشت قسمت های دلخواه اسکلت حیوانات را همانجا رها می کردند.

اما دراوکلاهمای کنونی هیچ شواهدی مبنی براین رویدادهای باستانی وجود ندارد.  فقط بقایای چند گاومیش کوهان دار، گرد و خاک و سنگ از آن دوران به جا مانده اند. در این میان  فناوری جدید لیدار به باستانشناسان کمک کرده تا چشم انداز واضحی از فسیل ها و استخوان هایی داشته باشند که زیر سطح زمین دفن شده اند.

لیدار در حقیقت یک روش حسگر از راه دور است که با استفاده از نور به شکل طیف های لیزری کنترل شده فواصل مختلف تا زمین را اندازه گیری می کند. این فناوری در فضا برای ردیابی سیاره ها، قمرها و شهاب سنگ ها به کار می رود اما دانشمندان آن را برای فعالیت های دیگر نیز به کار می گیرند.

باستان شناسان در محوطه اطراف رودخانه بیور نیز منطقه را به وسیله دستگاه لیدار بررسی کردند و به این یافته ها رسیدند.

مگ واتس که متخصص استفاده از حسگرهای از راه دور و تصویربرداری سه بعدی است می گوید: فناوری لیدار هوایی قادر به تشخیص  استخوان گاومیش ها نیست اما می تواند به کارشناسان کمک کند مکان صحیح برای دستیابی به استخوان ها را تعیین کنند.

نمونه فناوری که برای این اکتشاف به کار رفته Teledyne Optech lidar نام دارد که قابلیت ساخت مدل سه بعدی  علف، بوته و درختان را دارد .همچنین  می تواند سطح زمین را بدون پوشش نیز تصویر سازی کند.  به این ترتیب باستان شناسان می توانند  اماکنی را ردیابی کنند که  پوشیده از گیاهان یا سنگ است و فرد روی زمین قادر به شناسایی آن نیست.

البته این تنها کشف لیدار نیست. اطلاعات جمع آوری شده توسط این فناوری طی سال های اخیر به اکتشافات دیگری نیز کمک کرده است از جمله تعیین نقطه دقیق « شهر سفید» در هندوراس.