به صنایع مخرب تسهیلات ندهید

معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان محیط زیست و بانک ملی افزود: بانک ها باید هنگام تخصیص تسهیلات به صنایع، جهت گیری و اولویت بندی براساس شاخص های محیط زیستی داشته باشند.وی اظهار کرد:درحال حاضر بر اساس قانون تمامی طرح های بزرگ ملزم به داشتن ارزیابی زیست محیطی هستند واگر این موضوع در کنار بانکداری ما نهادینه شود دیگرشاهد فعالیت صنایع دست چندم در کشور نخواهیم بود.

به صورت مستقیم و غیر مستقیم محیط زیست را تبلیغ کنید
معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: فرهنگ سازی در راستای حفظ محیط زیست بسیار مهم است از این رو از بانک ها درخواست می کنم به طور مستقیم و غیر مستقیم این فرهنگ را تبلیغ کنند.
ابتکار با اشاره به اقدامات بانک ملی در زمینه فعالیت های محیط زیستی گفت: طبیعت ثروت ملی است واگر به آن توجه نشود مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.
وی افزود: در دولت یازدهم سیستم بانکی کشور به فراخور فعالیت خود گام های مثبتی در زمینه حفظ محیط زیست برداشته اند، به عنوان مثال ایجاد شعبه های سبز توسط بانک تجارت، بانک پاسارگاد جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای برگزار کرد که یک فصل آنرا به محیط زیست اختصاص داد، بانک اقتصاد نوین، شهر و کشاورزی نیز اقدامات خوبی انجام داده اند.
معاون رییس جمهوری با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با بانک مرکزی در چند روز گذشته گفت: این تفاهم نامه در راستای سبز شدن فرایند بانکی بود که کاهش مصرف کاغذ، سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را در بر می گرفت.
وی افزود: با تاکیداتی که رییس جمهوری بر حفظ محیط زیست داشت و همچنین ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری نشان می دهد که دولت کاملا محیط زیستی است که همراهی بانک ها در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است.
ابتکار با ابراز خوشحالی از همکاری بانک ملی با سازمان محیط زیست تاکید کرد: بانک ها علاوه بر دادن تسهیلات سبز در دادن تمام تسهیلات به متقاضیان الزامات زیست محیطی را در نظر داشته باشند.
وی ادامه داد:درمذاکره با رییس بانک مرکزی قرارشد رتبه بندی و شاخص های برای بانک ها تعریف کنیم و بانک ها را بر اساس عملکردشان در زمینه حفظ محیط زیست ارزیابی کنیم، رتبه بندی بین المللی نیز داریم که در حال انجام هستند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:علاوه بر هدفگذاری ملی هدفگذاری جهانی نیز داریم که یکی از آنها مشارکت در اهداف توسعه پایدار است، این اهداف در 17 محور در بخش های اجحتماعی، اقتصادی و محیط زیست برای 15 سال آینده ترسیم شده که ایران هم به آن پیوسته است که پیشنهاد می کنم بانک ملی اهداف توسعه پایدار را در دستور کار خود قرار دهد.
وی درباره اقدامات سازمان برای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران گفت: برای این منظور یک برش یکساله تهیه شده و تمام اقداماتی که باید صورت گیرد در آن مشخص شده است اما به دلیل برخی ملاحظات برخی از مباحث مانند خروج وسایل نقلیه عمومی دودزا از جمله اتوبوس و مینی بوس ناتمام مانده است هر چند حدود 30 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و نوسازی شده اند.
وی تاکید کرد: اگر بانک ها در این زمینه همکاری کنند قطعا کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت ، تمام مطالعات مالی نیز انجام شده است ، دولت از خودروهای برقی و گاز سوز به ویژه در تهران حمایت می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا