اصلاح چهار محصول مهم کشاورزی با بهره گیری از فناوری هسته ای

به گزارش ایرنا، فناوری های صلح آمیز هسته ای، کاربردهای فراوانی در بخش هایی مانند صنعت، کشاورزی و پزشکی نظیر تولید برق، تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها و تولید مواد باکیفیت دارد و متخصصان کشاورزی نیز سعی کردند از این فناوری پیشرفته برای اصلاح محصولات کشاورزی بهره ببرند. 

رییس پژوهشکده کشاورزی هسته ای کرج در آستانه روز ملی فناوری هسته ای به ایرنا گفت: اصلاح چهار محصول مهم کشاورزی شامل دو رقم برنج با نام 'تابش و پویا '، جو ، گندم و نارنگی بدون هسته در این پژوهشکده به پایان رسیده است.

دکتر ابراهیم مقیسه، افزایش میزان تولید و بازارپسندی را از مهمترین مزیتهای این محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: محققان این مجموعه با بهره گیری از فناوری های هسته ای در صدد اصلاح محصولات کشاورزی و جلب رضایت مردم هستند.

وی اظهار کرد: پنیه، سویا، گیاه روغنی کلزا و گیاهان زینتی از جمله محصولات کشاورزی هستند که فعالیت های پژوهشی برای اصلاح آنها در حال مراحل انتهایی قرار دارد و تا دو سال آینده رهاسازی این محصولات انجام می شود.

رییس پژوهشکده کشاورزی هسته ای کرج با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی حوزه کشاورزی است و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی پس از موافقت آنها انجام می شود، اظهار کرد: فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی برروی محصولات کشاورزی که جنبه کاربردی ببشتری در کشور دارند در این مجموعه انجام می شود.

* پرورش ماهی قزل آلای تک جنسی با استفاده از فناوری هسته ای 

وی بیان کرد: پرورش ماهی قزل آلای تک جنسی با استفاده از فناوری هسته ای کار بزرگی است که با بهره گیری از توان و ظرفیت متخصصان متعهد این مجموعه به نتیجه رسیده است.

رییس پژوهشکده کشاورزی هسته ای کرج گفت: در این حالت جنس ماهی که زمان پرورش آن سریع تر است انتخاب و با استفاده از فناوری هسته ای زمان پرورش آنها زودتر انجام می شود.

وی از آمادگی این مجموعه برای در اختیار گذاشتن این دستاورد به پرورش دهندگان ماهی خاویاری خبر داد و گفت: مقرر شد با همکاری سازمان شیلات ایران، دستاورد مهم تولید ماهیان خاویاری تک جنسی در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی افزایش قابلیت های اقتصادی و کوتاه شدن زمان پرورش ماهی از مهمترین مزایای این طرح برشمرد و افزود: این دستاورد مهم زمینه مقرون به صرفه بودن پرورش ماهی خاویاری را فراهم کرده است.

*فعالیت های پژوهشی برای تولید رادیو واکسن تب برفکی 

رییس پژوهشکده کشاورزی هسته ای کرج تاکید کرد: فعالیت های پژوهشی برای تولید رادیو واکسن تب برفکی با قوت ادامه دارد و این فعالیت ها حداکثر تا 2 سال آینده به نتیجه خواهد رسید .

وی یکی از تفاوت های عمده این دستاورد را استفاده نکردن از مواد شیمیایی اعلام کرد و گفت: در این روش استفاده مواد شیمیایی از بین می رود تا سلامت مصرف کنندگان تضمین شود.

مقیسه ادامه داد: رادیو واکسن لکه سفید میگو نیز توسط محققان پژوهشکده تولید شده و آماده ورود مرحله به نیمه صنعتی است. 

* تضمین سلامت محصولات تولید شده با فناوری هسته ای برای مصرف کنندگان

وی با اشاره به اینکه قطعا فناوری هسته ای در محصولات کشاورزی سلامت مردم را به خطر نمی اندازد گفت: سابقه کاربرد پرتوتابی در دنیا به حدود 80 سال می رسد و سازمان انرژی اتمی و همچنین مراکز مربوطه بین المللی در حوزه مواد غذایی نظیر فائو در این زمینه کنترل و نظارت لازم را به عمل می آورند.

رییس پژوهشکده کشاورزی هسته ای کرج گفت: در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی تمامی جوانب از جمله سلامت مصرف کنندگان به دقت مورد بررسی قرار می گیرد تا صدمه ای به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی اصلاح شده، نرسد.

وی اظهار کرد: در روش پرتوتابی باقیمانده ای در محصولات کشاورزی اصلاح شده وجود ندارد در حالیکه در هنگام نگهداری محصولات کشاورزی به شیوه سنتی باقیمانده سموم شیمیایی در آنها وجود دارد و این موضوع ممکن است برای مصرف کنندگان مشکلی بوجود آورد.

وی با اشاره اینکه هیچ عارضه ای در حالت پرتوتابی برای مصرف کنندگان وجود ندارد و تاکید کرد: پرتوتابی نوری نامریی است که هیچ باقیمیماده ای در محصولات کشاورزی وجود ندارد و در حال حاضر نیز در 70 کشور دنیا پرتوتابی مواد غذایی در حال اجراست.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا