علائم نشان‌دهنده کمبود کلسیم

به گزارش فوت و فن|، بدن از کلسیم برای انجام وظایف مهمی از جمله ارسال پیام‌های مهم از طریق سیستم عصبی استفاده می‌کند.کمبود کلسیم یکی از مشکلات رایج حوزه سلامتی در سراسر جهان، به ویژه در میان افراد مسن و زنان یائسه است. این مشکل بر روی روند رشد کودکان نیز تأثیر می‌گذارد.

عوامل متعددی منجر به کمبود کلسیم می‌شوند. بیشتر مواقع کمبود کلسیم در رژیم غذایی، افزایش سن، کمبود ویتامین دی و تغییرات هورمونی در بدن منجر به کمبود کلسیم در بدن می‌شوند.

اغلب اوقات افراد علائم کمبود کلسیم را تا زمانی که مشکل حاد شود، جدی نمی‌گیرند. به همین دلیل حائز اهمیت است که این علائم را بشناسید تا بتوانید از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کنید.

در ادامه با برخی از علائم کمبود کلسیم در بدن آشنا می‌شوید.

۱- درد ماهیچه‌ها و گرفتگی عضلات
کمبود کلسیم باعث می‌شود سلول‌های عصبی به شدت حساس شوند. این امر باعث بروز درد و گرفتگی عضلات می‌شود.

۲- استخوان‌های ضعیف
کاهش سطح کلسیم در بدن منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود که در نهایت باعث بروز پوکی و شکستگی استخوان می‌شود.

۳- دندان‌های ضعیف
کلسیم یکی از مواد سازنده مهم دندان‌ها است. در نتیجه کاهش کلسیم در کودکان منجر به تأخیر و نقص در تشکیل دندان‌ها می‌شود. افراد بزرگ‌سال نیز ممکن است بیشتر دچار کرم‌خوردگی و مشکلات دهانی دیگر شوند.

۴- بیماری‌های متعدد
کلسیم برای حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن ضروری است. به همین دلیل افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر دچار سرماخوردگی و عفونت‌ها می‌شوند.

۵- دشواری در کاهش وزن
طبق تحقیقات، افراد مبتلا به چاقی مفرط میزان پیشنهادشده کلسیم در روز را مصرف نمی‌کنند. در نتیجه اگر نمی‌توانید وزن خود را کاهش دهید، ممکن است دچار کمبود کلسیم باشید.

۶- افزایش علائم سندرم پیش از قاعدگی
علائم سندرم پیش از قاعدگی عبارت‌اند از بدخلقی، هوس مواد غذایی، نفخ و گرفتگی عضلات. این علائم در نیمه دوم چرخه قاعدگی شروع و یک یا دو روز پس از آغاز پریود از بین می‌روند. اگر این علائم به مرور زمان شدیدتر می‌شوند، ممکن است دچار کمبود کلسیم باشید.

۷- تأخیر در بلوغ دختران نوجوان
اگر دختران از کودکی دچار کمبود کلسیم باشند، دیرتر به بلوغ می‌رسند. همچنین کمبود کلسیم منجر به مشکلات قاعدگی مانند پریودهای نامنظم و گرفتگی عضلات شدید می‌شود. علاوه بر این، این مشکل بعدها می‌تواند باعث نقص عملکرد یا ضعف عملکرد در تولیدمثل زنان شود.

۸- مشکلات مستمر خواب
اگر شب‌ها خوابتان نمی‌برد، نشانه خوبی نیست. این مشکل علل متعددی دارد که یکی از آن‌ها کمبود کلسیم است. کلسیم به تولید هورمون ملاتونین کمک می‌کند. ملاتونین در حفظ چرخه خواب‌وبیداری بدن نقش دارد. در نتیجه کمبود کلسیم باعث کاهش تولید ملاتونین و بروز مشکلات خواب می‌شود.

نکاتی برای رفع کمبود کلسیم:

• از مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند شیر کم‌چرب یا بدون چربی، لبنیات، سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ، غلات غنی‌شده، مرکبات و محصولات سویا استفاده کنید.
• می‌توانید مکمل کلسیم مصرف کنید؛ اما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
• از آنجا که ویتامین دی به تنظیم سطح کلسیم در خون کمک می‌کند، مواد غذایی سرشار از ویتامین دی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و روزانه ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید.
• منیزیم نیز به حفظ کلسیم در بدن کمک می‌کند. مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند اسفناج، کدو حلوایی، شلغم، سبزی‌های دریایی، لوبیا سبز، غلات سبوس‌دار و کنجد بخورید.
• مصرف بیش‌ازاندازه آب گازدار، کافئین و سدیم با جذب کلسیم تداخل دارد. در نتیجه این مواد را به اندازه مصرف کنید یا کلاً مصرف نکنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا