گزارش ویدئویی از ساخت نسل جدید باتری های آلومینیومی

به تازگی نوعی باتری آلومینیومی جدید ساخته شده که می تواند با عملکرد بالاتر و امنیت بیشتری نسبت به باتری های قلیایی امروزی ، جایگزین آنها شود . بر اساس اظهارات سازندگان این نوع باتری،  نخستین بار است که باتری های مبتنی بر آلومینیوم قادر هستند به سرعت انرژی را ذخیره سازی کرده و آزاد سازند .

پروفسور هونجی دای ( Hongjie Dai ) استاد شیمی دانشگاه استنفورد (Stanford University) واقع در شهر سانفرانسیسکوی ایالات متحده امریکا در این رابطه چنین توضیح می دهد : ” باتری آلومینیومی که ما تولید کرده ایم قابل شارژ کردن بوده و ممکن است جایگزین دستگاه های ذخیره سازی انرژی موجود ، مانند باتری های قلیایی که برای محیط زیست بسیار مضر هستند  و یا باتری های لیتیوم – یون که گاهی اوقات آتش می گیرند ،  شود . این باتری های آلومینیومی جدید ما هرگز آتش نمی گیرند حتی اگر شما این کار را امتحان کنید . “

آلومینیوم مدت های طولانی به عنوان یک عنصر ایده آل برای ذخیره سازی انرژی مورد هدف و توجه بوده است . ظرفیت انرژی بالا ، نحوه  اشتعال و قیمت پایین آن ، باعث ایده آل بودن این عنصر شده است . در واقع عنصر آلومینیوم مشکل مهندسان را حل کرده چرا که این عنصر قادر به تولید ولتاژ بالا بوده و پس از دوره های متعدد به سرعت شارژ شده و انرژی ذخیره شده را به سرعت آزاد می کند .

تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد (Stanford University) به صورت اتفاقی دریافتند که گرافیت (graphite) همراه ایده آلی برای آلومینیوم در ساخت باتری است . آنها توانستند آند باتری های آلومینیوم – یون جدید را از آلومینیوم و کاتد گرافیت بسازند .

پروفسور دای در این رابطه می گوید : پژوهشگران تلاش کرده اند تا انواع مواد را برای کاتد در باتری ها امتحان کرده و استفاده کنند .  ما به طور تصادفی راه حل ساده استفاده از گرانیت که اساسا کربن است ، را کشف کردیم . در مطالعات و بررسی های انجام شده ، ما چندین نوع از مواد گرانیت که بهترین عملکرد را به ما ارائه می داد ، شناسایی کردیم . این دو ماده  در کیسه پلیمر انعطاف پذیر پر از الکترولیت مایع یونی ، قرار داده شدند .

دانشمندان نشان داده اند که باتری جدید می تواند یک گوشی هوشمند را در کمتر از 60 ثانیه شارژ کند . قابل ذکر است که باید با دوام و قابل انعطاف بودن این نوع باتری ها را در کنار دیگر ویژگی هایشان ، از جمله سرعت بالای شارژ شدن و آزاد کردن انرژی ، قرار داد .

قابل توجه است که دیگر انواع باتری های آلومینیومی پس از چند صد بار شارژ و دشارژ  شدن قابلیت ذخیره سازی خود را از دست می دهند در حالی که این باتری آلومینیومی جدید می تواند در حدود 7 هزار و پانصد بار شارژ و دشارژ شود .

پروفسور دای در ادامه توضیحات خود  افزود : ” باتری جدید ما از نیمی از ولتاژ باتری لیتیوم معمولی تولید می شود اما بهبود مواد کاتد باعث شده است تا در آن ولتاز افزایش پیدا کرده و انرژی متراکم شود . باتری ما از ویژگی های دیگری که یک باتری باید داشته باشد نیز برخوردار است که می توان به الکترودهای ارزان ، ایمنی خوب ، سرعت بالای شارژ ، انعطاف پذیری و چرخه عمر طولانی اشاره کرد . به اعتقاد من این یک اختراع  بسیار شگفت انگیز است .

قابل ذکر است که این باتری برای لوازم الکترونیکی کوچک کارآمد تر و امن تر بوده و  می تواند به شبکه های برق کمک کند . به این ترتیب مقادیر زیادی از انرژهای تجدید پذیر ذخیره خواهد شد .

اطلاعات کامل و ویژگی های این باتری جدید در مجله علمی آنلاین طبیعت (Nature) منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا