شناسائی نوع جدیدی از خزندگان در امریکای جنوبی

بر اساس گزارش رسانه های محلی ، پژوهشگران سه گونه جدید از مارمولک های اژدها مانند از گونه wood lizard را  در کشورهای  اکوادور (Ecuador) و پرو (Peru) در میان جنگل ابر از سلسله کوهستان آند (Andean) از رشته کوه های جنوب امریکا کشف کرده اند .

این گونه ها عبارت اند از : Enyalioides altotambo ، Enyalioides anisolepis و Enyalioides sophiarothschildae که در منطقه ای به وسعت یک میلیون کیلومتر مربع که هر دو طرف آن به رشته کوه های آند در مرزهای در اکوادور و پرو منتهی می شوند ، دیده شده اند .

پیش از این پژوهشگران از مردم محلی و برخی از زیست شناسان آن منطقه شنیده اند که گونه هایی کوچک از این مارمولک های اژدها مانند وجود دارد که قبلا دیده نشده است . دانشمندان این سه گونه wood lizards را با کمک مردم محلی پیدا کردند . قابل توجه است که این گونه های جدید از نظر دی ان ای ، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که از گونه Enyalioides بوده و به خانواده Hoplocercidae تعلق دارند .

این موضوع از منظر جانور شناسی دارای اهمتی بسیار زیاد است ، زیرا در سال 2006 فقط شش نوع از مارمولک های گونه wood lizards شناسایی شده بود . در حال حاضر و  با این کشفیات جدید  تعداد گونه های این جانور به پانزده عدد افزایش پیدا کرده است . عمر تورس کارواجال  Omar Torres- Carvajal از موزه جانور شناسی  Zoologia QCAZ  اکوآدور در این رابطه می گوید : " در طول چند سال گذشته ما توانستیم تعداد بیشتری از این گونه خزندگان را شناسایی کنیم تا جایی که تعداد آنها دو برابر شده اند . این مساله مشخص می کند که تنوع خزندگان این منطقه دست کم گرفته شده و شناخت علمی و محیطی در رابطه با آنها کم است . "

او در ادامه سخنان خود  اظهار داشت بیش از نیمی از تنوع گروهی بزرگ از مارمولک های اژدها مانند در بخش جنوبی امریکا و در سال های اخیر کشف شده اند . قابل توجه است که فعالیت های این عملیات شناسایی توسط مسئولان حفاظت و بر اساس بودجه  تعریف شده در این سازمان انجام گرفته شده است . لازم به  ذکر است که در این ماموریت شناسایی عمر تورس کارواجال  Omar Torres- Carvajal از موزه Zoologia QCAZ اکوآدور ، پابلو ونگاس ( Pablo Venegas  ) از مرکز Ornitología y Biodiversidad از کشور پرو و کوین دی کوئروز  ( Kevin de Queiroz ) از موزه ملی تاریخ طبیعی موسسه اسمیتسونیان (Smithsonian Institution's National Museum of Natural History ) در کشور ایالات متحده امریکا ، شرکت داشته و تحقیقات گسترده ای در این رابطه انجام داده اند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی  Zookeys به چاپ رسیده است .