تشخیص بیماری های کلیوی با نمونه گیری از بزاق

همواره کمبود تجهیزات ساده و ارزان قیمت برای تشخیص بیماری ها مورد نیاز بوده است. این نیاز به ویژه در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه، محققان را بر آن داشته تا دستگاهی ساده برای تشخیص بیماری های کلیه بسازند. این دستگاه کوچک و ارزان نوار SUN نام دارد و نمونه اولیه آن در مالاوی آفریقا آزمایش شده و نتایج با آزمایش های استاندارد همخوانی داشته است.

محققان این نوار ساده را بهترین گزینه تشخیص اولیه در مناطق دور افتاده و کم درآمد می دانند. در حال حاضر تشخیص بیماری های کلیه با آزمایش و کشت ادرار و آزمایش خون صورت می گیرد که هزینه و زمان زیادی را هدر می دهد.
بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه آمریکا (NKF)، از هر سه آمریکایی بالای 30 سال، یک نفر در معرض بیماری مزمن کلیه قرار دارد. بر اساس پیش بینی این بنیاد تا سال 2030 میلادی، حدود 16.7 درصد از افراد بالای 30 سال به بیماری مزمن کلیه دچار می شوند.
 به گزارش ایرنا از ساینس دیلی،کاهش میزان ادرار، تهوع و استفراغ، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم ، خستگی مزمن، تنگی نفس، کاهش اشتها، مشاهده خون در ادرار، مشاهده کف در ادرار، ایجاد ضایعات پوستی و کاهش حافظه از مهمترین علایم نارسایی کلیه هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا