کاهش 50 درصدی هزینه نگهداری راه ها با قیر اصلاح شده ایرانی

 قیر به عنوان پر مصرف ترین ماده چسبنده در صنعت راه سازی شناخته می شود و با این حال در فرآیند پالایش و تولید این ماده حیاتی در صنعت راه سازی محدودیت هایی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به کیفیت نفت خام اولیه و نیز عدم کنترل دقیق در تولید اشاره کرد.

'محمودرضا فواکه' محقق و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران در رابطه با طرح تحقیقاتی خود گفت: در این تحقیق به منظور حل مشکلات موجود، اصلاح قیر با استفاده از مواد پلیمری مورد توجه قرار گرفت.
به گفته وی آلیاژ SBR/PE/nanoclay تهیه شده به روش پخت دینامیکی با برهم کنش قوی که بین پلیمر و قیر ایجاد می کند، مشکلاتی از قبیل سازگاری قیر و پلیمر و همچنین مقاومت در برابر شیارشدگی و عمر خستگی را بهبود می بخشد، در نتیجه قیر با دوام و عمر بالا می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
فواکه با بیان اینکه اصلاح قیر و بهبود خواص آسفالت در سال های گذشته یکی از موضوعات تحقیقاتی جذاب بوده و در این راستا اقبال به قیرهای پلیمری در بسیاری از کشورهای دنیا روز به روز پیشرفت چشمگیری دارد، ادامه داد: در داخل کشور به دلیل نبود دسترسی و قیمت بالای قیر اصلاح شده، اصلاح قیر و آسفالت با مشکل برخورد کرده و اقبال به آن کاهش یافته است و در این پژوهش ایده ساخت قیر اصلاح شده با خواص مشابه با نمونه های خارجی و یا حتی بهتر از آنها با تکیه بر دانش و تولید داخل مطرح است.
این دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات به نتایج این پژوهش اشاره کرد و افزود: از این طریق قیمت قیرهای اصلاح شده تقریبا به نصف قیرهای مشابه کاهش می یابد در حالی که از نظر کارایی و عملکرد مشابه قیرهای پلیمری SBS و یا حتی بهتر از آنها است که این مهم در آزمون شیارشدگی به روش MSCR و همچنین به روش جاروب دمایی با افزایش چند برابری مقاومت آن نسبت به قیر پایه و مشابه به دست آمد.
وی تصریح کرد: این بهبود در خواص عملکردی قیر می تواند تقریبا تا 50 درصد هزینه های تعمیر و نگهداری راه را کاهش دهد که با توجه به اهمیت صادرات و ارزآوری این نوع از قیرها برای کشور می توان از صادرات آن نیز بهره برد.
این پروژه تحقیقاتی در قالب پایان نامه 'محمودرضا فواکه' دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری واحد علوم و تحقیقات با راهنمایی دکتر 'سعید بازگیر' و مشاوره دکتر 'علی عبدی' صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا