سدسازی ها بر اساس واقعیت اقلیمی کشور ما طراحی نشده است

سیناپرس: مهندس محمد درویش با حضور در غرفه خبرگزاری علم وفرهنگ در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با انتقاد از توسعه بی رویه سدسازی در سال های گذشته، گفت: سدسازی های اخیر توانمندی های اکولوژیکی کشور ما را به شدت کاهش داده است. مهم ترین دلیلش این است که سدسازی ها بر اساس واقعیت اقلیمی کشور ما طراحی نشده است. در طراحی سد بیشتر از اینکه به ثمربخشی و اثربخشی توجه شود، تنها کارآیی مدنظر قرار گرفته است. یعنی تلاش می کنند که سازه به بهترین شکل ممکن ساخته شود اما اینکه این سازه در کجای حوضه آبخیز قرار می گیرد و چه روندی در حوضه آبخیز ایجاد می کند و اصولا عملکرد سد بعد از یک دوره 10 ساله یا 20 ساله چگونه بوده است، موضوعی است که وزارت نیرو تاکنون اجازه نداده عملکرد هیچکدام از سازه های بزرگ آبی که ساخته، مورد بررسی و قضاوت قرار بگیرد و نشان دهد که چند درصد از اهدافی که برای طراحی سد در نظر گرفته شده، عملا تحقق یافته است.

درویش افزود: مهم تر از همه اینها این است که سدسازی اولویت شماره یک ما نیست چون خود دوستان اعلام می کنند که بیش از 90 درصد آب کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد و بخش کشاورزی ما عملا با راندمان 30 تا 35 درصد نمی تواند از این آب استفاده کند. به نظر می رسد که اگر ما می خواهیم ملی بیندیشیم باید بودجه سدسازی به بخش کشاورزی انتقال پیدا کند، از نظر نرم افزاری بخش کشاورزی ما رشد کند و راندمان آبیاری به بالای 60 درصد افزایش پیدا کند.

، خاطرنشان کرد: نظرات کارشناسان در طول یکسال گذشته در تصمیم های وزارت نیرو خیلی موثر بوده است. اینکه وزیر نیرو برای اولین بار اعلام کرده که ما در سدسازی افراط کردیم و مهم ترین دلیل مرگ 4 تالاب کشور سدسازی های بی رویه بوده است و معاون وزیر نیرو هم اعلام کرده که ساخت 120 سد را به وزارت نیرو تحمیل کردند و وزارت نیرو از نظر کارشناسی با این سدها مخالف است، همه و همه نشان دهنده این است که در وزارت نیرو این صداها شنیده شده است. همین دو هفته پیش در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، وزارت نیرو متولی مناظره ای بود با عنوان «سدسازی؛ آری یا نه؟». اینکه بالاخره وزارت نیرو این صداها را شنیده، بسیار ارزشمند است.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا