موفقیت 50 درصدی پژوهشگاه رویان اصفهان در درمان ناباروری

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی در گفت و گو با ایرنا یکی از دستاوردهای مهم این پژوهشکده را دستیابی به روش های نوین درمان ناباروری دانست و گفت: اکنون از هر یکصد سیکل درمانی، با در نظر گرفتن امکان انجماد جنین به روش انجماد شیشه ای، حدود 50 درصد آنها با موفقیت همراه می شود.وی با بیان این که نرخ درمان نازایی در کشور در یک دهه گذشته حدود 20 الی 30 درصد بوده افزود: اکنون این نرخ موفقیت با احتساب تولد نوزادهای حاصل از جنین منجمد به 50 درصد رسیده است.

نصر اصفهانی از جمله روش هایی که در درمان ناباروری بکار می رود را انتخاب بهترین اسپرم برای تزریق به تخمک، فعال سازی تخمک برای اسپرم های با کیفیت نامناسب و استفاده از داروهای آنتی اکسیدان برای افزایش باروری عنوان کرد.

* بررسی عوامل محیطی بیماری ام اس در اصفهان

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان با تشریح دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی، از همکاری این پژوهشکده با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای شناسایی عوامل محیطی ابتلا به بیماری ام اس (MS) یا همان فلج چندگانه خبر داد.وی با بیان این که این همکاری از سال گذشته آغاز شده است، افزود: در این تحقیقات، مارکرهایی در بیماران ام اس ردیابی و شناسایی می شود تا در آینده بهتر بتوانیم با جمعیت شناسی، عوامل محیطی موثر در ابتلا به این بیماری را بشناسیم.نصر اصفهانی این تحقیقات را مقدمه ای برای درمان بیماری ام اس دانست و اظهار کرد: به نتیجه رسیدن این تحقیقات نیاز به همت استانی و ملی دارد.

*ایران دارای بالاترین نرخ موفقیت شبیه سازی بز در جهان است

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: ایران با شبیه سازی نخستین گله بز موفق به کسب رتبه نخست و بالاترین نرخ موفقیت در شبیه سازی این حیوان در دنیا شده است.نصر اصفهانی یادآور شد: سال گذشته نخستین مزرعه تولید و تکثیر فناورانه نژادهای بز شیری در کشور در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان راه اندازی شد.

وی با بیان این که پژوهشکده رویان قادر به شبیه سازی و تکثیر نژادهای بز با ارزش با فناوری و روش های نوین است، اظهار کرد: نرخ موفقیت ما در تولد حاصل از شبیه سازی بز بین 30 تا 50 درصد است.
وی با اشاره به شبیه سازی بیش از 50 راس بز در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: اکنون تعدادی از این بزها به شیردهی بین دو تا سه کیلوگرم در روز رسیده اند و تا نیمه سال آینده تعداد آنها بیشتر می شود.این پژوهشگر، تولید گله های بزرگ حیوانات شیرده را یکی از روش های درآمدزایی در اقتصاد و صنعت دامپروری کشور دانست و گفت: ما در سال های گذشته شبیه سازی می کردیم اما اکنون می توانیم گله حیوانات را تولید کنیم.

* انتشار 30 مقاله علمی از پژوهشکده رویان اصفهان

نصر اصفهانی همچنین گفت: پارسال بیش از 30 مقاله علمی با نرخ تاثیر (Impact Factor) بالای یک توسط محققان و کارشناسان پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان در نشریات بین المللی منتشر شد.
وی با اشاره به فعالیت و همکاری حدود 40 کارشناس و پژوهشگر در این مرکز تصریح کرد: انتشار این تعداد مقاله از سوی این محققان نشان دهنده سطح بالای علمی آنان است.وی موضوع این مقالات را بیشتر در زمینه های شبیه سازی، جنین شناسی، درمان های نوین ناباروری، تولید پروتیین نو ترکیب و مهندسی ژنتیک عنوان کرد.

رییس پژوهشکده رویان در اصفهان از دیگر پروژه های در دست اجرای این مرکز را تحقیق درباره تولید ارگان های انسانی در بدن حیوانات عنوان و تصریح کرد: این پروژه زمان بر و اکنون در مرحله کارشناسی و تحقیقات عملیاتی است.

این پژوهشگر درباره تحقیقات پیوند قرنیه چشم نیز گفت: هنوز این کار به مرحله درمانی نرسیده است.وی با بیان این که در این پروژه درباره سلول های رنگدانه دار چشم انسانی کار می شود افزود: تاکنون این تحقیقات در ایران روی نمونه های حیوانی صورت گرفته است.

نصر اصفهانی با بیان این که پیوند سلول های رنگدانه دار چشم در برخی کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود، تصریح کرد: نرخ موفقیت این پیوند در دنیا حدود 50 درصد است.وی همچنین درباره شبیه سازی قوچ قمیشلو گفت: چند مورد تولد انجام شده در این پروژه داشتیم اما هیچیک زنده نماندند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.پژوهشگاه رویان از سال 1370 بنیان نهاده شده و تولید حیوانات شبیه سازی از جمله نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه از افتخارات آن است.

پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان یکی از پژوهشکده های این پژوهشگاه است که در زمینه های مختلف مانند شبیه سازی، سلول درمانی و درمان ناباروری فعالیت می کند.از جمله فعالیت های این پژوهشکده می توان به تولد رویان، نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه در سال 1385 و تولد بنیانا، نخستین گوساله شبیه سازی شده خاورمیانه و نخستین بز شبیه سازی شده ایران با قابلیت تولید شیر حاوی داروی ضدسکته قلبی در سال 1388 اشاره کرد.
پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان پارسال با هدف تبیین توانمندی های فناوری تولید مثل در صنعت دامپروری کشور اقدام به تولید و تکثیر انبوه بز با بهره گیری از فناوری های نوین تولید مثلی کرد.در این پروژه گله بز شیرده از نژاد اروپایی «سانن» در اصفهان شبیه سازی شد.