عوامل موثر بر افزایش بهره‌وری کارکنان بیمارستان‌ها

نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در بهبود بهره‌وری است. امروزه در برخی از سازمان‌های بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها کاهش بهره‌وری نیروی انسانی به یک چالش مبدل شده‌است که می‌تواند ناشی از استفاده نشدن بهینه از منابع انسانی موجود در بیمارستان‌ها باشد.

در این رابطه محققینی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت با هدف بررسی عوامل موثر بر بهره‌وری منابع انسانی از دیدگاه کارکنان بیمارستان فوق، پژوهشی را به انجام رسانده اند.

امروزه در برخی از سازمان‌های بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها کاهش بهره‌وری نیروی انسانی به یک چالش مبدل شده‌است که می‌تواند ناشی از استفاده نشدن بهینه از منابع انسانی موجود در بیمارستان‌ها باشد.

در این پژوهش که از دسته مطالعات توصیفی و مقطعی است، جامعه و محیط پژوهش شامل همه کارکنان بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت دربرگیرنده 420 نفر بودند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد دربردارنده دو بخش که بخش اول آن حاوی 8 پرسش در مورد ویژگی‌های دموگرافی و بخش دوم 42 سوال در خصوص مؤلفه‌ها و  متغیرهای موثر بر بهره‌وری نیروی انسانی بود. تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای آماری انجام شد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که شرایط محیطی با میانگین رتبه 3.72، شیوه رهبری با میانگین رتبه 3.30، فرهنگ  سازمانی با میانگین رتبه 2.99، توانمند‌سازی با میانگین رتبه 2.87 و عوامل انگیزشی با میانگین رتبه 2.12 مهم‌ترین مؤلفه‌های بهره‌وری نیروی انسانی از دید کارکنان بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت بوده اند.

پژوهشگران با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه اظهار نموده اند مواردی چون فراهم کردن شرایط محیطی، تامین امکانات و سازوکار مناسب، حاکم ساختن فرهنگ کار و توانمند ساختن کارکنان نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در بیمارستان دارند.

یافته های این پژوهش در آخرین شماره «مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان» منتشر گردیده است.

 

منبع: مهرابیان، ف. و حسنی پور، پ. 1395. بررسی عوامل موثر بر بهره‌وری منابع انسانی از دیدگاه کارکنان بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت در سال ۱۳۹۳. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 25(99): 49-43.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا