استقرار موفقیت ‏آمیز سامانه مبتنی بر فناوری ارتباطات خودرویی

شرکت کنترل ترافیک تهران طی قراردادی با سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، اجرای طرح استقرار سامانه هوشمند اولویت دهی عبور اتوبوس‏های برقی در تقاطع 17 شهریور- مجاهدین اسلام (میدان شهدا) مبتنی بر فناوری ارتباطات خودرویی(DSRC) را به گروه پژوهشی این سازمان واگذار کرد که مرحله نصب و آزمون صحت عملکرد تجهیزات آن در کمتر از یک ماه با موفقیت انجام شد.

 در این طرح، تجهیزات کنار مسیر (RSU) در محل تقاطع خیابان‏های 17 شهریور –  مجاهدین اسلام (میدان شهداء) و تجهیزات درون خودرویی (OBU) بر روی 30 دستگاه اتوبوس برقی فعال در این مسیر نصب شد. با نصب این تجهیزات امکان شناسایی اتوبوس‏‌ها در مسیر جنوب به شمال قبل از رسیدن به تقاطع و اعمال فرمان به چراغ راهنمایی و رانندگی برای قرمز شدن سایر مسیرها جهت جلوگیری از ورود خودروهای دیگر به محدوده تقاطع فراهم شده است. به این ترتیب اتوبوس‌‏ها می‏‌توانند در این محدوده تغییر جهت داده و به مسیر شمال به جنوب خیابان وارد شوند.

استفاده عملیاتی از این طرح از روز شنبه 22 آبان ماه سال جاری آغاز شده است.پیش از این نیز گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با بهره‏‌مندی از تجربیات اجرای پروژه ملی «طراحی و پیاده سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی» و پایلوت موفق آن در آزادراه تهران – رشت و بخشی از شهر قزوین، پروژه دیگری را با عنوان «کاهش تغییرات زمان سفر اتوبوس‌های BRT از جدول برنامه زمانبندی» به صورت آزمایشی بر روی تعدادی از اتوبوس‏های خط 10 سامانه اتوبوسرانی تندرو شهر تهران (در مسیر دانشگاه علوم تحقیقات – پایانه آزادی) با موفقیت اجرا کرده است. پایلوت میدان شهداء نیز بر مبنای نتایج مثبت این پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت.

از جمله قابلیت های سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی می توان به اجرای کاربردهای پرداخت الکترونیکی عوارض تردد خودروها، اولویت دهی عبور برای خودروهای امدادی در تقاطع های مجهز به چراغ راهنمایی، ردیابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده‌های ترافیکی، هشداردهی ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی، اعلام وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید راننده و اعلام وضعیت جاده به لحاظ محدودیت‌های ترافیکی و پدیده‌های هواشناسی اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا