قابلیت گیاه رازک در تولید «داروی ضد درد»

گیاهان یکی از مهم‌ترین بن‌مایه‌های دارویی هستند و در پزشکی سنتی مورد توجه پژوهشگران می باشند. لذا از آن جایی که امروزه بیشتر داروهای ضد‌‌درد موجود در مراکز درمانی، دارای عوارض جانبی هستند، یافتن عوامل ضد‌درد جدید با عوارض کمتر با منشا گیاهی، امری بایسته به نظر می‌رسد.

در این راستا گروهی از محققین دانشگاه علوم پزشکی گیلان پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن اثر ضد‌‌درد برگ گیاه رازک با نام علمی Humulus lupulus بر موش سوری نر و با استفاده از آزمون‌های سنجش درد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

از آن جایی که امروزه بیشتر داروهای ضد‌‌درد موجود در مراکز درمانی، دارای عوارض جانبی هستند، یافتن عوامل ضد‌درد جدید با عوارض کمتر با منشا گیاهی، امری بایسته به نظر می‌رسد.

در این مطالعه‌ تجربی، موش‌های سوری نر به 18 گروه 7 تایی تقسیم شدند و تحت تاثیر دوزهای مختلف عصاره برگ رازک قرار گرفتند. سپس برای ارزیابی میزان درد از آزمون‌های موسوم به پس‌کشیدن دم، فازهای حاد و مزمن فرمالین و رایتینگ استفاده شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج آزمایشات نشان داد که در آزمون پس‌کشیدن دم، تفاوت معنی‌داری بین گروه‌های دریافت‌کننده رازک در دوزهای مختلف و گروه کنترل ایجاد نشد. در آزمون فرمالین همه دوزهای رازک توانست درد را در هر دو فاز حاد و مزمن در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معنی‌دار کاهش دهد. در آزمون رایتینگ نیز تعداد پیچش شکمی موش‌ها در تمامی گروه‌های دریافت‌کننده عصاره رازک نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌داری کاهش یافت.

با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش، محققین اظهار داشته اند که عصاره آبی- الکلی برگ رازک باعث کاهش درد در موش‌های سوری نر می‌شود و لذا می توان از آن، پس از انجام تحقیقات جامع تر به عنوان یک داروی ضد درد استفاده نمود.

یافته های این پژوهش به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در آخرین شماره «مجله علوم دانشگاه علوم پزشکی گیلان» به چاپ رسیده است.

 

منبع: خاکپور طالقانی، ب. و همکاران. 1395. اثر ضد‌درد عصاره برگ گیاه رازک در موش سوری نر. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 25(99): 9-1.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا