اعضای هیئت علمی، چقدر اهل مطالعه‌اند؟!

اهمیت مطالعه در زمینه پیشبرد جوامع به سوی تعالی، بر کسی پوشیده نیست و در میان اقشار جامعه از اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها انتظار بیشتری می ­رود که در جهت تحقق این امر بکوشند.

پژوهشگرانی از دانشگاه شیراز و مرکز منطقه ای این شهر در این رابطه مطالعه ای را انجام داده اند که هدف از آن بررسی فرهنگ مطالعه اعضای هیأت علمی دانشگاه به عنوان گامی در جهت تعیین دورنمایی از وضعیت مطالعه در میان این قشر از جامعه بوده است.

اهمیت مطالعه در زمینه پیشبرد جوامع به سوی تعالی، بر کسی پوشیده نیست و در میان اقشار جامعه از اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها انتظار بیشتری می ­رود که در جهت تحقق این امر بکوشند.

این پژوهش با روش پیمایش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه­ی آماری این مطالعه شامل 603 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه­ شیراز بودند که از بین آنها 262 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و میانگین میزان مطالعه ­ی اساتید بر اساس ساعت در هفته گزارش شد. سپس داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری تجزیه و تحلیل گردید.

یافته­ های این پژوهش که در «مجله علم سنجی کاسپین» منتشر گردیده، بیانگر آن است که مطالعه ­ی تخصصی اعضای هیأت علمی دانشکده علوم با میانگین 35.29، بیشترین میزان و دانشکده ­ی علوم اجتماعی با میانگین 12.33، کمترین میزان را دارا بوده است. 

بر این اساس دانشکده­ ی کشاورزی و علوم اجتماعی نیز به ترتیب با میانگین 10.10 و 2.33 حائز بالاترین و پایین ترین میزان میانگین به لحاظ مطالعه ی غیر تخصصی شده اند. همچنین یافته ­های پژوهش مبین آن است که مطالعه ­ی غیر تخصصی مردان به طور معناداری بیشتر از زنان است.

محققین در تبیین نتایج به دست آمده اظهار داشته اند که مهم ترین عامل موثر بر کاهش میزان مطالعات تخصصی اعضای هیأت علمی، مشکلات فردی بوده است. همچنین مهم ترین عامل کاهش میزان مطالعه­ ی غیر تخصصی از دیدگاه آنان، حجم زیاد زمان اختصاص یافته به امور تدریس بوده است. لذا به نظر می رسد این افراد که دارای نقش زیادی در توسعه آموزش و پژوهش هستند، لازم است با غلبه بر موانع مورد اشاره، گام بلندی در افزایش ساعات مطالعه خود بردارند.

 

منبع: ابراهیمی، س. و همکاران. 1394. کندوکاوی در فرهنگ مطالعه اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز. مجله علم سنجي كاسپين، 2(2): 54-46.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا