فناوری های جدید محققان ایرانی در دهمین مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران

 به گزارش  ایرنا همزمان با برگزاری این دهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران، محصولات فناورانه متعددی در سالن اصلی مسابقات به نمایش گذاشته شده است.

***خودروی برقی کوآدرو

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، خودروی برقی کوآدرو وزنی معادل 400 کیلوگرم داشته و سرعت بیشینه آن 80 کیلومتر در ساعت است. شیب 30 درصدی و بُرد بیشینه 100 کیلومتر در ساعت نیز از دیگر مشخصات خودروی الکتریکی دانشگاه آزاد اسلامی است.این خودرو با ظرفیت بار 400 کیلوگرمی داشته و هر شارژ باتری آن می تواند 3 ساعت دوام بیاورد.
همچنین سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو «مَک فورسون» بوده و توان بیشینه این خودرو 13 کیلو وات است.سیستم ترمز قوی، 4 چرخ دیسک، چرخ متحرک عقب رانش نیز از سایر ویژگی های این خودروی الکتریکی است.

***روباتی با ساختار موازی

روبات RSTL-D33m-VP نیز از جمله دستاوردهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است که ارایه شده است.روبات دارای ساختار موازی و سرعت و دقت فوق العاده بالای حرکتی است که برای مصارف و کاربردهای صنعتی طراحی، توسعه و عرضه شده است.
این روبات با داشتن سه درجه آزادی خطی توانایی 200 بار جابجایی در یک دقیقه را داراست. همچنین طیف گسترده ای از کاربردها درصنعت بسته بندی، خطوط تولید، صنایع پزشکی و دارویی را دارد.

***خودروی الکتریکی پاراکس
این خودرو با بدنه کامپوزیتی، سبک وزن و مقاومت بالا بوده که شتاب آن 25 متر در سه وهشت دهم ثانیه است.همچنین فرمان پذیری این خودرو در شعاع کمتر از سه متر صورتگ رفته و دارای حداکثر سرعت 110 کیلومتر است.
پاراکس یک خودروی 2 نفره چهاردنده با وزن 450 کیلوگرم است.

***روبات امدادگر واقعی

این روبات دارای حداکثر طول 115 سانتیمتر و عرض 42 سانتیمتر و وزن 42 کیلوگرم است که جنس بدنه آن آلومینیوم و تیتانیوم تشکیل شده است.قدرت بالای مانور دهی در محیط های صعب العبور و محیط های سمی و انتقال اجسام در محیط های آسیب دیده از جمله قابلیت های این روبات است.این روبات دارای دو جفت بازوی حرکتی انعطاف پذیر و هفت درجه آزادی است.
این روبات ها باید در منطقه شبیه سازی شده عملیات امداد و نجات را به عنوان عملیات واقعی انجام دهند و از محیط آسیب دیده و زلزله زده نقشه برداری کنند.این روبات ها باید قادر باشند وضعیت مصدومان و مکان قرارگیری مصدومان را شناسایی و علایم حیاتی آنها را ذخیره کنند.

***روبات های زیردریایی

این روبات با ابعاد 90، 65 و 55 سانتیمتر و وزن 50 کیلوگرم است که قادر است عملیات تا عمق 100 متری آب را انجام دهد.
روبات های زیردریایی در بخ شهای نظامی، صنایع هوافضا، شناسایی نظامی و گشت های مرزی غیرنظامی، صنایع پتروشیمی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

***کن ست آریان

این کن ست (قوطی ماهواره ای) با ماموریت بازیابی محموله زیستی و با ابعاد 200 در 100 میلی متر و وزن 800 گرم طراحی شده است.
این کن ست می تواند به اندازه گیری شرایط زیست محیطی و بازیابی کپسول زیستی کمک کند.

***روبات پرنده

این روبات در اندازه 37 در 37 سانتیمتر و جنس بدنه فیبر کربن است.روبات پرنده می تواند 20 دقیقه پرواز کرده و قابلیت حمل بار 2 کیلوگرم را داراست.این روبات در صنایع شناسایی و بازرسی و گشت های مرزی و نیز صنایع پتروشیمی، برق و انتقال نیرو، کنترل ترافیک و دیگر صنایع به کار می رود.

***موتور سیکلت پاراکس

این موتور سیکلت در کلاس اسپرت شهری و با استحکام بالا بوده و بدون کلاچ و گیربکس است.راندمان سیستم انتقال قدرت این موتور سیکلت 98 درصد است و سرعت بیشینه این موتور سیکلت 180 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.همچنین شارژ باتری این موتور سیکلت 45 دقیقه بوده که می تواند مسافت 200 کیلومتری را با شارژ کامل طی کند.مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به عنوان بزرگترین رویداد در حوزه روباتیک در غرب آسیا محسوب می شود.
مسابقات امسال به عنوان دهمین دوره مسابقات با رقابت 345 تیم از ایران و 12 کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست و تا جمعه ادامه دارد.از بین تیم های شرکت کننده 309 تیم از ایران و 36 تیم از کشورهای هلند، سوییس، کانادا، پاکستان، انگلیس، آلمان، چین، مکزیک، آمریکا ، هند،تایلند، مصر،بلژیک و کلمبیا شرکت کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا