فعالیت مجدد بزرگترین برخورد دهنده هادرونی جهان

ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود روز یکشنبه گذشته و طی مراسمی ویژه ، مجددا آغاز به کار کرد . این دستگاه به دلیل بروز پاره ای از مشکلات ، طی  دو سال گذشته از کار افتاده بود و پس از بررسی ، رفع عیب و به روز رسانی آن مجددا آغاز به فعالیت کرد .

به همین مناسبت سازمان تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا European Organization for Nuclear Research که به اختصار CERN نامیده می شود ، طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد : " دو پرتو بزرگ شعاع پروتونی از طریق این دستگاه ساطع شده است . "

لازم به توضیح است که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر ، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد . موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است .

گفتنی است روند تعمیر و به روز رسانی این دستگاه که به مدت دو سال به طول انجامید با همکاری دانشمندان و پژوهشگران متعددی از سراسر دنیا انجام شد که از بین این افراد می توان به پیتر هیگز Peter Higgs دانشمند برجسته و فیزیکدان مشهور انگلیسی که سابقه کسب جایزه نوبل را در کارنامه خود دارد ، اشاره کرد .

این پروژه در ابتدا ، طی سال 2008 میلادی پس از بیست سال فعالیت ، آماده شده و مورد بهره برداری قرار گرفت . متاسفانه نه روز پس از آغاز به کار این دستگاه ، به دلیل نقص فنی و بالارفتن دمای آهن رباهای ابر رسانه به کار رفته شده در آن ، فعالیت های این مرکز دچار توقف شده و مجددا در سال 2009 آغاز به کار کرد . این دستگاه تا دو سال پیش به فعالیت خود ادامه می داد که مجددا با نقص فنی رو به رو شده و تغییرات و نوسازی جدیدی در آن انجام شد .  در تصویر فوق ، پیتر هیگز ، دانشمند مشهور در حین بازگشائی و آغاز به کار دوباره دستگاه برخورد دهنده هادرونی مشاهده می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا