نگاه کاربردی و معطوف به حل مسایل؛ ویژگی رسانه‌های جهاددانشگاهی

حمیدرضا طیبی رییس این نهاد در بازدید از غرفه خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در خصوص سرفصل‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در دوره جدید، اظهار کرد: اینجانب توفیق داشتم که در دوره پیشین نیز مسوولیت جهاد دانشگاهی را بر عهده داشته باشم که در دوره گذشته نیز به دنبال برنامه ریزی برای فعالیت در همه حوزه‌های فرهنگی و فناوری و سپس اجرای مناسب آن بودیم، و با توجه به توقع رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی باید با بقیه متفاوت باشد، تلاش برای برآوردن این توقع بود.
طیبی گفت: با اینکه رهبر معظم انقلاب بحث تلاوت را به عنوان یکی از مصادیق فعالیت‌های شاخص قرآنی مدنظر قرار دادند؛ استنباط ما از این تاکید این بود که با توجه به مأموریت‌های جهاددانشگاهی به ویژه در حوزه فناورانه باید در حوزه قرآن کار تحقیقاتی و پژوهشی نوین انجام دهیم. از این روی بهترین کاری که در این نهاد در حوزه علوم انسانی و در حوزه فرهنگی، پزشکی و حوزه‌های مهندسی داریم، این است که فعالیت‌ها باید به صورت میان‌رشته‌ای انجام شود که یکی از نمودهای آن راه‌اندازی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و مهمتر از آن پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در سازمان فعالیت‌های قرآنی است.
رییس جهاددانشگاهی گفت: خوشبختانه این مهم به انجام رسیده است و اکثر موانع در این حوزه حل و فصل شده است. با توجه به تمایز فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی در دو معاونت مجزا و اینکه سازمان فعالیت‌های قرآنی در معاونت فرهنگی قرار دارد و این مانعی برای تاسیس پژوهشکده بود، با این حال، ما سازمان را قانع کردیم که در حوزه فرهنگ، می‌توانیم و باید فعالیت‌های شاخص پژوهشی داشته باشیم و در این راستا خوشبختانه مجوز سه گروه پژوهشی داده شده که از این طریق به دکترحمید صابرفرزام مأموریتی مبنی بر تأسیس پژوهشکده داده شده است.
طیبی افزود: به هر حال یکی از برنامه‌های ما در دوره جدید، این است که این پژوهشکده فعالیت‌های علمی و فناورانه را شروع کند و امیدواریم شاهد نشاط و روحیه‌ خوب در پیشبرد این مهم باشیم. همچنین راه‌اندازی مرکز رشد فعالیت‌های قرآنی هم از امور مهمی است که کاری نوین در ایران بود و خوشبختانه این مرکز راه‌اندازی شده و فرصت مناسبی را در اختیار افرادی می‌گذارد که در این زمینه می‌توانند کارهای اشتغال‌آفرین انجام دهند.
رییس جهاددانشگاهی گفت: در دوره جدید تلاش بر این است که پژوهشکده راه‌اندازی شود و مرکز مطالعات نیز رسالت خود را به خوبی انجام دهد و در عین حال کارهای خوبی که از گذشته وجود داشته است، به ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن به بهترین نحو انجام شود. لذا ضمن انجام کارها به صورت کیفی، باید از فرصت مسابقات بین‌المللی قرآن به بهترین نحو در جهت حل مشکلات مبتلابه جهان اسلام بهره بگیریم. مشکلات مالی در این زمینه وجود دارد که در حال حل و فصل است. در هر صورت برنامه‌ریزی‌ها در حوزه فرهنگی و قرآنی به اندازه کافی انجام شده است و اکنون باید کار انجام داد و به برنامه‌ها با جذب نیروهای توانمند جامه عمل پوشاند. قرآن راه سعادت را به ما نشان می‌دهد و توجه به آن اهمیت کلیدی دارد و ما وظیفه داریم این راهنما را با بهترین عملکردها در حوزه پژوهش در اختیار جامعه قرار دهیم تا از آن بهره‌ ببرند.
وی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی با کدام یک از آیات قرآن ارتباط بیشتری پیدا می کند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این ارتباط با سوره حمد بیشتر باشد. از این جهت که این سوره محوریت ویژه‌ای در قرآن دارد و گویی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در همین سوره حمد و توحید جمع شده است؛ چنان چه در نمازهای یومیه هم مدام خوانده می‌شود و با تکرار آن به هیچ وجه احساس ملال نمی‌کنیم. تمرکز بر معنای آیات قرآن نیز لذتی به همراه دارد که بی‌نظیر است. بنده نیز روزانه در حد وسع خود آیاتی از قرآن را تلاوت می‌کنم و ضمن تدبر در آن به تفسیر آیات نیز مراجعه دارم.
طیبی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌های جهاددانشگاهی ذیل ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده توسط رهبر معظم انقلاب که تحقق سبک زندگی اسلامی و در نهایت تمدن نوین اسلامی را مطمح نظر دارد، اظهار کرد: اهدافی که برای جهاددانشگاهی تعریف شده، تحقق بخش‌های جدی از همین سیاست‌ها است. آن چیزی که مورد تأکید جهاد دانشگاهی است رسیدن به تمدن نوین اسلامی بر مبنای توسعه‌ فرهنگی به عنوان بستر کار و توسعه علم و فناورانه و آموزش‌های تخصصی در همه زمینه‌ها و کاربردی کردن آنهاست. حاصل توسعه فرهنگی و فناورانه، انسان مورد نظر اسلام است و در نهایت تعامل این موارد، موجب نیل به انتظارات رهبر معظم انقلاب و تمدن نوین اسلامی است.
طیبی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: جهاددانشگاهی اثبات کرده است که می‌تواند کار شاخص فرهنگی انجام دهد و ثابت کند مومنان و مسلمانان می‌توانند در مسیر تولید علم حرکت کنند و در حوزه فرهنگ کار شاخص کنند. این توقع رهبر معظم انقلاب است که ما سعی می‌کنیم از روی این معیار، الگوسازی کنیم و سپس به توسعه آن الگو بپردازیم.
رییس جهاددانشگاهی همچنین خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که در حوزه علوم انسانی، فعالیت‌ها را توسعه دهیم و زمینه را برای حل مشکلات فراهم کنیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و ما توانسته‌ایم با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چند پروژه بزرگ و ملی را تعریف کنیم که یکی از آنها پیگیری مشکلات خانواده و دیگری تحول در علوم انسانی است که همه این موارد در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی است.
وی در پاسخ به این پرسش که ظرفیت‌های رسانه‌ای جهاددانشگاهی چه کمکی می‌توانند به پیشبرد سیاست‌های ابلاغی خانواده داشته باشند، ضمن ابراز رضایت از فعالیت این رسانه‌ها، اظهار کرد: ایکنا، ایسنا، بازار کار و سیناپرس با توجه به مبنایی راه‌اندازی شده‌اند که همان رسالت جهاددانشگاهی است. نگاه کاربردی و معطوف به حل مسایل و نیازهای جامعه برخی از این رسالت‌هاست که بحمدالله رسانه‌های این نهاد در تحقق آن توانمندی خوبی را به نمایش گذاشته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا