سهم «اقتصاد مقاومتی» در پژوهش‌های دانشگاهی

مجلات علمی نمادی از حیات هر حوزه علمی از جمله علوم انسانی هستند. در وضعیت کنونی کشور، توجه به مسائل اقتصادی مخصوصا «اقتصاد مقاومتی» در میان مجلات علوم انسانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم، می تواند بیانگر توجه جامعه علمی به موضوعات مذکور باشد.

در این خصوص، پژوهشگرانی از پژوهشکده سلامت و کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن وضعیت انتشار مقالات با موضوع اقتصاد مقاومتی در مجلات علوم انسانی کشور مورد بررسی و ارزیابی علمی واقع گردیده است.

در وضعیت کنونی کشور، توجه به مسائل اقتصادی مخصوصا «اقتصاد مقاومتی» در میان مجلات علوم انسانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم، می تواند بیانگر توجه جامعه علمی به موضوعات مذکور باشد.

این مطالعه مقطعی، برای یک دوره دو ساله و به شیوه علم سنجی، روی کلیه مجلات فارسی زبان علوم انسانی انجام شده که هدف از آن،  ارزیابی مقالات با کلید واژه های اقتصاد، اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی بوده است. 

در این پژوهش، استخراج داده ها با استفاده از فرم جمع آوری ویژه ای متناسب با اهداف پژوهش و همچنین پردازش داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری مجذور کای (X2) صورت پذیرفته است.

بررسی 21353 مقاله منتشره از سوی 486 نشریه وابسته به دانشگاه ها، دانشکده ها و پژوهشکده های علوم انسانی کشور نشان می دهد که 703 اثر (3.29 درصد از کل مقالات) در ارتباط با اقتصاد، 29 اثر (0.1 درصد) در مورد اقتصاد اسلامی و تنها 10 اثر (0.04 درصد) در مورد اقتصاد مقاومتی طی سال های 1391 و 1392 منتشر گردیده است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد بیشترین مقالات منتشره در زمینه اقتصاد و اقتصاد اسلامی توسط مجلات علوم اقتصاد و بیشترین نسبت مقالات اقتصاد مقاومتی توسط مجلات علوم سیاسی انتشار یافته است.

محققین بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش که در مجله علمی پژوهشی «علم سنجی کاسپین» منتشر گردیده، اشاره نموده اند که با توجه به اهمیت تبیین علمی موضوع اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور، نقش آفرینی بیش از پیش متخصصین علوم انسانی خصوصا «علوم اقتصاد» ضروری است. بنابراین توجه جدی و اتخاذ تدابیری جهت تشویق اساتید و دانشجویان به مطالعه و پژوهش پیرامون اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی اهمیت زیادی داشته و قابل توصیه می باشد.

 

منبع: تیرگر، آ. و آقالری، ز. 1394. برونداد علمی مجلات علوم انسانی در خصوص اقتصاد مقاومتی. مجله علم سنجي كاسپين، 2(2): 23-16.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا