اسامی صنایع آلاینده محیط زیست به سازمان امور مالیاتی اعلام می شود

سیناپرس: مهندس شینا انصاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: سازمان محیط زیست متولی آب شرب و اظهار نظر در مورد آلاینده های آب شرب نیست. اندازه گیری های ما و استانداردهای ما بر اساس ورود آب به منابع پذیرنده مثل آب های سطحی و پساب هایی است که توسط کارخانه ها، تصفیه و وارد محیط می شود. اینها را آزمایشگاه های سازمان محیط زیست اندازه گیری می کند. این باید در حد استانداردهای ملاک عمل سازمان حفاظت محیط زیست باشد و مثلا اگر کارخانه ای فاضلابش را می خواهد خارج کند باید تصفیه شود و ما عملکردش را کنترل می کنیم. البته کارخانه ها موظفند از طریق آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در دوره های زمانی سه ماهه میزان آلودگی پساب ها را اندازه گیری و به ما گزارش کنند.

 

انصاری افزود: ما در کل کشور 385 آزمایشگاه معتمد داریم که فعال هستند و اینها می آیند خوداظهاری در پایش صنایع و خدمات که در برنامه چهارم و پنجم تصریح شده، انجام می دهند.

 

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: طبق قانون وظیفه کنترل فاضلاب ها و پساب هایی که به محیط می ریزند با سازمان حفاظت محیط زیست است و متولی بحث سلامت منابع آب شرب، وزارت نیرو است. اما اینکه این آب نیترات دارد یا ندارد، فنول دارد یا ندارد، ما باید ببینیم که دلیل آن چیست؟  مثلا بالا رفتن فنول به دلیل وارد کردن فاضلاب کارخانه های تولید مواد شوینده به منابع آب زیرزمینی است. اگر کارخانه ای موادی را وارد منابع آب های سطحی یا زیرزمینی کند که باعث بالا رفتن فنول یا نیترات در آب شود، این وظیفه سازمان محیط زیست است که پیگیری کند. در حقیقت ما کنترل منابع نشر آلاینده را بر عهده داریم. ولی اندازه گیری درصد هر یک از این آلاینده ها در آب شرب وظیفه وزارت نیروست چون استانداردهای آنها استاندارد آب شرب است.

انصاری در پایان تاکید کرد: هرچند که صنایع موظفند در دوره های زمانی سه ماهه  به ما گزارش دهند اما در مورد صنایعی که مشکلات حاد در زمینه آلایندگی منابع آب، خاک و هوا دارند و گزارش های مردمی یا گزارش هایی که توسط استان ها می رسد، بر این مساله اذعان دارد، خودمان نمونه برداری و اندازه گیری می کنیم. نتیجه این پایش ها این می شود که اسم آن واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده درج می شود و هر سال اسفند ماه این لیست به سازمان امور مالیاتی کل کشور اعلام می شود و این صنایع مشمول درصدی از فروش خودشان به عنوان عوارض آلایندگی می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا