آگاهی در همه سطوح جامعه ای که اهل خواندن باشد، اتفاق می افتد

 دکتر مهدی شقاقی یکی از سخنرانان همایش ترویج خواندن برای بهتر زیستن در ابتدای این مراسم گفت: کتاب با حقیقت گره خورده است و نوشتار یک بخش تثبیت شده در حیات بشر است که در آن نوعی آگاهی وجود  دارد و ما را به حقیقت می رساند.

وی در آغاز این نشست با مطرح کردن این پرسش که آیا زبان بر موجودیت انسان تقدم دارد یا انسان بر موجودیت زبان عنوان کرد: در اوایل قرن بیستم یک نگاه انسان به زبان، تفکری به نام نظریه تصویری معنا بود که در آن انسان آن چه را که هست مقوله بندی می کند و برای هر کدام از مقوله ها واژه ای را استخراج می کند و سپس کلمات و گرامر را به وجود می آورد.

شقاقی در توضیح نگاه دوم به زبان از سوی انسان اظهار کرد: انسان پیش از زبان تنها یک موجود فیزیولوژیک در کنار موجودات دیگر بود و این زبان بود که آن چه ما اکنون هستیم را به وجود آورده است.

این دانش آموخته مقطع دکتری در رشته کتابداری و اطلاع رسانی در ادامه با بیان اینکه  تفکر یک نوع سخن گویی درونی است اظهار کرد: اگر ما کلمات را در اختیار نداشتیم که به وسیله آنها صحبت کنیم در موجودیت انسان وقفه ایجاد می شد.

او همچنین با تاکید بر این مسئله که میان کتاب و حقیقت نسبت وجود دارد گفت: متاسفانه ما این تناسب را در ارتباط با رسانه ها نداریم؛ به این معنا که کتاب ها بدون دروازه بانی چاپ نمی شوند و فرآیندهای بسیاری برای تایید صحت آن ها وجود دارد اما رسانه های جدید پیام هایشان بدون هیچ گونه دروازه بانی را ارسال می کنند که همین موضوع باعث می شود نسبت پیام های رسانه ای با حقیقت کم رنگ شود.

در ادامه این نشست مهرناز خراسانچی گفت: برای بهتر زیستن دو مولفه روح و جسم وجود دارد که تغذیه روح، کتاب است.

خراسانچی با اشاره به این که کلیدواژه بحث این نشست ترویج است عنوان کرد: ما معمولا ترویج را در کنار کارهای فرهنگی می بینیم. اما متاسفانه امروزه، امور بازاریابی در کنار تبلیغ به کار برده می شود.

او در ادامه سخنانش افزود : امروزه امر ترویج خواندن در همه جای دنیا از جمله یونسکو و کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس در بخش دیگر از سخنانش با اظهار این که چرا کتاب مورد استفاده انسان قرار می گیرد ابراز کرد: کتاب می تواند منبعی برای برآورده کردن نیازهای شخصیتی، عاطفی و شناختی انسان باشد و انسان با خواندن کتاب به این نیازها پاسخ می دهد.

در پایان این نشست محسن حاج زین العابدین استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ایراد سخنرانی کرده و گفت: جامعه ای که اهل خواندن باشد، آگاهی در همه سطوح آن اتفاق افتاده و رشد می کند.

وی ادامه داد: شایسته سالاری از ویژگی های چنین جامعه ای است. چراکه، آگاهی اجتماعی موجب می شود که زیردستان در جامعه رفتار غیرمنطقی را نپذیرند.

بر اساس این گزارش، به مناسبت هفته ترویج علم نمایشگاهی با همین مضمون در محل حسینیه ارشاد دایر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا