باور به درمان، عاملی مهم در درمان سریع و کامل سکته مغزی

دکتر بابک زمانی در نشست خبری آشنایی با عوامل سکته مغزی در بیست و دومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: ابتدا باید این باور را که سکته مغزی قابل درمان نیست، از بین برد؛ اگر بیماران سکته مغزی در سه ساعت اول به مرکزی مجهز مراجعه کنند، بیماری تا حد زیادی قابل درمان است.

دکتر زمانی در این نشست خبری که عصر روز دوشنبه در چهارمین روز نمایشگاه و در غرفه 'وبدا' برگزار شد، ادامه داد: از سال گذشته وزارت بهداشت با تشکیل کمیته های تخصصی به نحوه درمان سکته مغزی توجه ویژه کرده که دستاوردهای خوبی نیز داشته است.
وی سکته مغزی را دومین عامل مرگ و میر و اولین عامل مهم ناتوان کننده افراد بالغ در ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به این امر، لازم است آگاهی مردم نسبت به علائم سکته مغزی و راه های پیشگیری از آن آموزش داده شود.
وی خاطرنشان کرد: البته در زمینه اطلاع رسانی نیز انجمن با همکاری وزارت بهداشت فعالیت های بسیار خوبی انجام داده است که باید این کارها استمرار داشته باشد.
زمانی ادامه داد: درحال حاضر 55 بیمارستان دارای امکانات درمان سکته مغزی در ایران وجود دارد که تا پایان سال تعداد آنها به 100 بیمارستان می رسد.
در ادامه نشست دبیر انجمن سکته مغزی درباره نادرست بودن این ذهنیت که سکته مغزی قابل پیشگیری نیست، گفت: عوامل سکته مغزی شامل چاقی، فشار خون، دیابت، سیگار و بیماری های قلبی هستند که با پیشگیری از این عوارض می توان امکان سکته مغزی را کاهش داد.
مسعود مهرپور باور غلط دیگر درباره سکته مغزی را سن ابتلا عنوان کرد و افزود: در حقیقت یک چهارم سکته های مغزی در افراد زیر 50 سال رخ می دهد که شدیداً نگران کننده نیز است.
مهرپور همچنین تاکید کرد: سلول های مغزی خیلی سریع از بین می روند بنابراین زمان برای درمان این افراد بسیار اهمیت دارد چرا که سلول های مغزی وقتی از بین بروند دیگر قابل درمان نیستند.
وی درباره پیشگیری از سکته مغزی نیز گفت: در این حوزه فعالیت های خوبی شکل گرفته و با همکاری انجمن و وزارت بهداشت، کمپین هایی تشکیل شده که درجهت اطلاع رسانی به مردم فعالیت های خوبی انجام داده است.
وی در ادامه به معرفی سه نشانه مهم در افرادی که ممکن است دچار سکته مغزی شده باشند، اشاره کرد و توضیح داد: اختلال ناگهانی در صحبت کردن، کج شدن یک طرف صورت به شکل ناگهانی و لمس شدن یکی از اعضای بدن از مهمترین نشانه های سکته مغزی است که باید به سرعت پس از مشاهده این علائم به اورژانس مراجعه کرد.
مهرپور خاطرنشان کرد: مهمترین نکته در مواجهه با افراد سکته مغزی زمان است، بنابراین نباید حتی یک لحظه را نیز از دست داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا