هواپیماهای مینیاتوری مجهز به چشم‌های زنبوری می‌شوند

به گزارش ایسنا، زیست‌شناسان عصبی، نوعی چشم مصنوعی زنبورمانند ارائه داده‌اند که با دید 280 درجه، ربات‌ها را قادر به دیدن مولفه‌های بیشتری خواهد کرد.«ولفگانگ استروتسل» و همکارانش از دانشگاه بیلفلد آلمان در این پروژه، به دنبال شکار نمایی با زاویه باز از جهان، با استفاده از یک دوربین منفرد بودند تا وزن هواپیماهای رباتیک را به حداقل برسانند. برای انجام این کار، تیم علمی از نوعی سیستم تصویربرداری استفاده کرد که با استفاده از هر دوی آینه‌ها و لنزها، تصویر را شکار می‌کند.

در سیستم جدید، آینه‌ای گنبدی شکل و مجهز به یک لنز در مرکز، در 20 میلی‌متری جلوی نوعی تراشه حسگر تصویری (CCD) دوربین قرار می‌گیرد و سطح محدب آینه رو به دوربین است.لنزها، نور جلوی دوربین را بر روی CCD متمرکز می‌کنند تا تصویری با میدان دید 110 درجه ایجاد کنند. همزمان، صفحه محدب آینه، انعکاسی از دنیای پشت دوربین را شکار کرده و این نور را بر روی CCD متمرکز می‌کند، در نتیجه میدان دید را به 280 درجه افزایش می‌دهد.

سپس، یک الگوریتم رایانه‌ای موجود بر بورد هواپیما، این دو مجموعه تصاویر را به یکدیگر متصل کرده و نوعی تصویر ترکیبی ایجاد می‌کند. این رایانه کوچک باید قادر باشد این عمل اتصال را به سرعت 25 فریم در ثانیه انجام دهد.

در نهایت، این تصویر ترکیبی از درون سیستمی عبور می‌کند که چندین هزار نمای شش‌ضلعی چشم‌های ترکیبی زنبور را تقلید و تصویری دو بعدی ایجاد می‌کند. این امر تفکیک‌پذیری تصویر را کاهش می‌دهد اما تفسیرکردن نمای با زاویه بی‌نهایت باز از جهان را برای هر فردی که ربات را کنترل می‌کند، آسان می‌کند.

هود لیپسون از دانشگاه کورنل در ایتاکای نیویورک، بر این باور است که لنزهای جدید، دستاوردی بزرگ در رباتیک و به ویژه در وسایط نقلیه هوایی میکرو به شمار می‌آید که در آن‌ها، سیستم‌های دارای دید با زاویه باز، باید در فضایی بسیار فشرده جاسازی شوند