کاهش تقاضا برای ورود به دانشگاههای انگلیس

براساس داده‌ها، میزان تقاضا برای ورود به دانشگاههای انگلیس برخلاف روند رو به رشد چهار سال گذشته، در ماه اکتبر امسال تا 9 درصد کاهش داشته است. این آمار توسط سرویس پذیرش کالج‌ها و دانشگاهها(Ucas) براساس تعداد درخواست‌های ورود به تحصیلات عالی تا ماه اکتبر 2016 در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و دانشگاههای آکسفورد و کمبریج منتشر شده است.

تعداد 6240 دانشجو از کشورهای اتحادیه اروپا تا اکتبر امسال درخواست‌های خود را ارسال کرده‌اند که این عدد در مقایسه با 6860 دانشجویی که سال گذشته متقاضی تحصیل در انگلیس بوده‌اند، کاهش 9 درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود کاهش دو درصدی جمعیت جوان در این کشور، تعداد درخواست‌های افراد 18 ساله در انگلیس و ولز به ترتیب هشت و هفت درصد افزایش داشته است.

نمودارها نشان می‌دهد که رای مردم به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر تعداد دانشجویان محصل در دانشگاههای انگلیس تاثیر داشته است.

پس از انجام همه‌پرسی، دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا که در انگلیس در حال تحصیل بوده‌اند نسبت به دریافت وام‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس نظام فعلی، دانشجویان عضو کشورهای اتحادیه اروپا در صورتی که حداقل سه سال قبل از آغاز تحصیلاتشان در کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا زندگی کرده باشند، می‌توانند از کمک‌هزینه‌های تحصیلی دوره کارشناسی استفاده کنند. در حال حاضر، میزان این کمک‌هزینه‌ها برای این دانشجویان برابر با دانشجویان بومی انگلیس است.

در پاسخ به نگرانی ها، هیئت وزیران انگلیس در ماه اکتبر، تنها چهار روز قبل از پایان مهلت ارسال درخواست، اعلام کرد که دانشجویان متقاضی تحصیل در انگلیس برای سال 2017، حتی با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می توانند از این کمک‌هزینه‌ها استفاده کنند.

با این وجود متخصصان تحصیلات عالی از دولت خواستند که این شرایط را برای سال 2018 هم اعمال کند تا از نگرانی‌های آینده جلوگیری شود.

پروفسور آلن اسمیترز، مسئول مرکز تحصیلات و اشتغال دانشگاه باکینگهام با ابراز شگفتی از این کاهش چشمگیر گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یکی از دلایل این کاهش است. علت دیگر این کاهش می‌تواند به خاطر احتمال عدم پرداخت وام‌های دانشجویی به دانشجویان خارجی و یا عدم اطمینان آنها از پذیرش در دانشگاههای انگلیس باشد. 

نیکلا دندریج یک مقام دانشگاهی بلندپایه گفت: این کاهش نشان‌دهنده اهمیت تضمین این موضوع است که متقاضیان آتی باید به طور کامل از شهریه‌ها و کمک‌هزینه‌ها قبل از ارسال درخواست خود آگاهی داشته باشند. 

وی افزود:‌ برای پیشگیری از ایجاد نگرانی در آینده ما از دولت می‌خواهیم که این شرایط را برای سال 2018 تمدید کند.خانم دندریج ضمن اعلام هشدار در این زمینه گفت: این کاهش تنها درصد کوچکی از ریزش تقاضاها را نشان می‌دهد و برای دیدن میزان واقعی آن و داشتن تصویری کامل از روند ارسال درخواست‌ها باید تا ضرب الاجل ژانویه صبر کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از تلگراف،این در حالیست که سخنگوی دولت انگلیس می‌گوید: دانشجویان خارجی سهم مهمی در ارتقای سطح دانشگاههای انگلیس در کلاس جهانی دارند. در حال حاضر زود است که بخواهیم درباره روند ارسال درخواست‌ها قضاوت کنیم اما روی هم رفته میزان درخواست‌ها در حال افزایش است و حتی نشان می دهد که در سال آینده دانشجویان بیشتری از شرایط تحصیلات عالی استفاده خواهند کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا