بهبود ترافیک شهری با هوشمند سازی چراغ های راهنمایی

محققان در دانشگاه MIT آمریکا بر روی برنامه ای در جهت بهبود عملکرد چراغ های راهنمایی از نظر کاهش تاخیر ها و انتشار گاز های گلخانه ای کار می کنند.

یافته های جدید که در قالب دو مقاله در مجله علوم حمل و نقل (Transportation Science) به چاپ رسیده است، حاکی از آن است که با ترکیب اطلاعات خودرو به همراه اطلاعات شهری به صورت مختصر ولی مفید، می توان الگو های ترافیکی بهتری را نسبت به الگو های حال حاضر تولید کرد.

دکتر کارولینا اسوریو (Carolina Osorio) ، استاد مهندسی عمران در دانشگاه MIT در این زمینه می گوید: کاری که ما انجام دادیم توسعه الگوریتمی است که به کمک آن شرکت های بزرگ حمل و نقل می توانند در بهینه کردن سفر ها از آن بهره ببرند. به عنوان مثال تخمین زمان سفر و بدست آوردن زمان بهینه سفر در شبکه های اصلی بزرگراهی . علاوه بر این، مدل های امروزی چگونگی روانی ترافیک و میزان مصرف سوخت و انتشار گاز های گلخانه ای را نمی توانند پیش بینی کنند.

به منظور تست این تحقیق، ترافیک شهر لوزان در سوئیس با هزاران خودرو در روز که هر کدام رفتار و فعالیت خاص خود را داشتند، شبیه سازی شده است. این مدل چگونگی تغییر رفتار رانندگان را در روزهای مختلف هم نشان می دهد .به عنوان مثال تغییر در زمان چراغ های راهنمایی باعث می شود رانندگان در روزها بعدی به دنبال راه جایگزین بگردند.

با وجود در دسترس بودن، شبیه سازی از مدل شهر و مدل خودروها در مقیاس بزرگ ولی یکپارچگی میان این دو، کار بسیار مشکلی است. به همین علت محققان دانشگاه MIT راهی برای کاهش جزئیات طرح به همراه جواب های مورد اعتماد یافته اند.

اسوریو می افزاید: به منظور رسیدن به یک الگوریتم ساده تر تصمیم گرفتیم تعداد چراغ های راهنمایی مورد مطالعه را محدود کنیم که در نتیجه منجر به بهبود زمان سفر خودرو ها در سراسر این شهر شد. این تعداد چراغ راهنمایی برای شهر لوزان 17 تقاطع کلیدی و 12000 وسیله نقلیه بوده است.

این طرح علاوه بر بهینه سازی زمان سفر، دارای اطلاعات خاصی در مورد مصرف سوخت، انتشار گاز گلخانه ای برای تمام وسایل نقلیه و تاثیر آنها بر روی ترافیک شهری است.

اطلاعات جمع آوری شده در تحقیق شامل جزئیات فراوانی است که تمامی آنها مربوط به بخش ناوگان حمل و نقل نیست و به طور خلاصه با کنار گذاشتن اطلاعات اضافی و ترکیب مدل های کامپیوتری محققان توانستند یک راهکار عملی برای سیستم های حمل و نقل شهری ارائه دهند.

اسوریو اضافه کرد: از ناوگان های حمل و نقل خواسته شده به محض اجرایی شدن این طرح، آثار طرح را در محیط زیست مورد بررسی قرار گیرد و بعد از ثبت آثار محیطی در طرح های آینده پارامتر محیط زیست نیز به طرح کلی اضافه شود.

این گروه تحقیقاتی در حال حاضر بر روی پروژه کنترل چراغ های راهنمایی منهتن در مقیاس بزرگ مشغول کار هستند . به گفته سرپرست گروه طرح هایی همانند اشتراک خودرو یا دوچرخه و بهینه سازی از برنامه های آینده این طرح است.

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا