پیشرفت چشمگیر در پروژه‌های تغییر اقلیم

 دانشمندان یکی از چالش برانگیزترین و قدیمی‌ترین مسائل مربوط به علوم جوی را حل کرده و توانسته‌اند نحوه تشکیل ذرات در اتمسفر را شبیه‌سازی کنند.  این مقاله که به طور آنلاین در مجله Science منتشر شده است، اولین شبیه‌سازی کامپیوتری از تشکیل ذرات اتمسفری را به طور دقیق و با جزییات نشان می‌دهد و تماما براساس اطلاعات حاصل از آزمایش‌های تجربی است.

این مطالعه در موسسه تحقیقاتی CERN سوئیس و توسط محققان دانشگاه لید انجام شده است. پروفسور کن کارسلاو نویسنده ارشد این مقاله از دانشکده زمین و محیط زیست دانشگاه لید می‌گوید: این کشف گام بزرگی در شناخت ما از اتمسفر محسوب می‌شود.

وقتی آب در اطراف ذرات بسیار ریز موجود در اتمسفر که آئروسل نامیده می‌شوند، متراکم می‌شود ابر تشکیل می‌شود. همین شناخت دقیق و درست آئروسل‌ها و نحوه تشکیل آن‌ها برای شناخت روند تشکیل ابر ضروری است. مدل‌های اقلیمی تاکنون نتوانسته بودند اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های کمی این فرایند فراهم کنند و همین امر مشکلاتی برای پروژه‌های تغییر اقلیم ایجاد کرده بود.  

حالا محققان توانسته‌اند براساس اندازه‌گیری سرعت واکنش‌های شیمیایی در آزمایشگاه، گازهای اتمسفری را در کامپیوتر شبیه‌سازی کنند. این کشف به شناخت فرآیندهای اتمسفر از جمله درک بهتر روند تخریب لایه ازون کمک زیادی می‌کند.

در این تحقیق، تشکیل هسته ذرات اتمسفری جدید برای اولین بار اندازه‌گیری شده است. در فرآیند تشکیل هسته، مولکول‌های خاصی در اتمسفر با هم تشکیل خوشه داده و حول یکدیگر رشد می‌کنند تا ذرات جدید و بزرگتری تشکیل دهند. این پدیده در اتاقک‌هایی با طراحی خاص و شرایط محیطی شدیدا کنترل شده شبیه‌سازی شد.

تشکیل هسته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا براساس تخمین‌ها حدود نیمی از قطرات ابر روی ذرات آئروسل تشکیل می‌شوند که به این ترتیب شکل گرفته‌اند. ‌به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری فیز،این نتایج جدید به دانشمندان کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری از اطلاعات مربوط به تشکیل ذرات و ابرها برای ساخت مدل‌های اقلیمی جهانی استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا