اجرای فاز اول تولید بیودیزل از میکرو جلبک از تیرماه امسال

دکتر عبدالرضا صمیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که فعالیت‌های علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال 1365 آغاز شده است، افزود: برنامه‌های توسعه فناوری سازمان حد فاصل میان فعالیت‌های دانشگاه‌ها و بخش صنعت است.

وی مأموریت دانشگاه‌ها را تولید علم و تجاری سازی و تولید دانش کاربردی را از ماموریت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی نام برد و اظهار کرد: در این راستا پروژه‌های تحقیقاتی بسیاری در این سازمان اجرایی شده است که از جمله آن می‌توان به طرح کلان میکرو آلگ یا ریز جلبک‌ها اشاره کرد که تحقیقات آن از 14 سال قبل از سوی محققان سازمان آغاز شده است.

صمیمی هدف از اجرای طرح تولید میکروآلگ‌ها را تولید بیودیزل و فرآورده‌های دارویی ذکر کرد و ادامه داد: اولین پایلوت کشت و پرورش میکروجلبک‌ها در کشور در مقیاس یک هزار لیتر در فتوبیو راکتورهای بسته و باز در مرکز پژوهش‌های بیوتکنولوژی خلیج فارس در جزیره قشم به اجرا درآمد که منجر به کشت و پرورش میکروآلگ‌های مکمل غذایی و ارائه اولین خدمات به مراکز پرورش لارو میگوی جزیره قشم شد.

وی یادآور شد: محققان این طرح برای این منظور اقدام به نمونه برداری و تجزیه و تحلیل ساختار 147 میکرو جلبک از خلیج فارس کردند که براساس نتایج به دست آمده از بررسی‌ها، 24 نوع میکرو جلبک حاوی روغن بالا بودند که از میان آنها، تنها 4 نوع میکرو جلبک قابلیت فرآوری و تبدیل به سوخت زیستی را داشتند.

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به امضای قراردادی در زمینه انتقال دانش فنی طرح ملی میکروآلگ (ریزجلبک) برای تولید سوخت زیستی با بخش خصوصی، افزود: براساس این قرارداد، دانش فنی این طرح تحقیقاتی به بخش خصوصی فروخته شد.

صمیمی اضافه کرد: قرار است این طرح در مساحت هزار هکتار در مدت سه سال به اجرا درآید و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی نیز در این مدت به عنوان مشاور علمی و پشتیبان فنی در کنار سرمایه گذاران خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در جزیره قشم اجرایی خواهد شد، ادامه داد: در مزرعه‌ای به وسعت هزار هکتار در جزیزه قشم حوضچه‌های پرورش میکرو جلبک‌ به منظور تولید سوخت بیو دیزل و فرآورده‌های دارویی ایجاد خواهد شد.

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی از اجرای فاز اول این طرح در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: فاز اول این طرح در تیرماه سال جاری اجرایی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا