سرنخ حیات فرازمینی در دل عجیب ترین جانوران زمینی

در گوشه و کنار زمین محیط های بسیار سخت و عجیبی وجود دارد که از دیدگاه عموم عملا امکان ادامه حیات در آنها وجود ندارد اما واقعیت چیز دیگری است. اکنون دانشمندان به این نکته فکر می کنند که با بررسی این دسته از جانوران می توان مکانهایی را در گوشه و کنار منظومه شمسی پیدا کرد که اشکالی از حیات فرازمینی در آنها وجود داشته باشد.

به تازگی نمایشگاهی دیدنی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک برگزار شده که در آن حیوانات و ارگانیسم هایی به نمایش گذاشته شده است که از منظر علمی جانورانی غیرعادی با قابلیت ادامه حیات در سخت ترین شرایط محیطی محسوب می شوند.

برخی از این جانوران در دماهای بسیار پایین تر از دمای سرمازدگی و برخی نیز در دماهای بالاتر از دمای جوش توانایی ادامه حیات دارند. از آن گذشته بعضی از این جانوران از توانایی حیرت انگیزی در تولید دوباره اندام های مختلف برخوردارند. همچنین جانورانی در این دسته وجود دارند که در مقایسه با انسان تا هزار بار توانایی بیشتری در تحمل پرتوهای گوناگون دارند.

مارک سیدال از زیست شناسان محقق موزه تاریخ طبیعی آمریکا می گوید: وقتی درباره مکانهای خاص و غیرطبیعی در خارج از زمین صحبت می کنیم، مثلا مریخ یا سایر سیارات، باید این انتظار را داشته باشیم که با گونه های غیرطبیعی حیات نیز سر و کار داشته باشیم.