رویداد توسعه کسب‌وکار فناورانه «نوآوردگاه» در کرمان برگزار می‌شود

نوآوردگاه کسب‌وکار فناورانه یک رویداد آموزشی بسیار اثربخش در زمینه تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوپای مبتنی بر بازی‌سازی فرآیندهاست که در آن علاوه بر آموزش و راهنمایی تخصصی؛ چهار آیتم تیم، ایده، طرح کسب‌وکار و فناوری به‌صورت توامان آزموده می‌شود.

این رویداد از دوره دوم دروازه ورود ایده‌ها و طرح‌های فناورانه به مرحله جذب سرمایه‌ و توسعه فناوری و کسب‌وکار خواهد بود.

شزان؛ شرکت پیشرو در کارآفرینی

شزان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و ترویج کارآفرینی است. شزان، خانه‌ای برای توسعه کسب و کار نوآورانه در حوزه فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو است. آفرینشگاه شزان، یک شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه فناوری‌های همگراست. شزان، با استفاده از تجربیات موفق این حوزه در داخل و خارج از کشور و همچنین بهره‌گیری از سرمایه انسانی مجرب و باتجربه، یک مرکز نوآوری چندمنظوره برای توسعه فناوری/ محصول در حوزه فناوری‌های همگرا ایجاد کرده است.

سرمقصد غایی شزان، توسعه محصولات نوآورانه و سطح بلوغ فناوری 9 (TRL 9) بوده و پس از آن گروه‌ها به‌طور کامل از مجموعه جدا شده و در قالب برندسازی مشترک یا به‌صورت شرکت‌های زایشی کنار مجموعه به فرآیندهای توسعه بازار می‌پردازند. در واقع این سازمان تلاش خواهد کرد که با در اختیار گذاشتن فضای پژوهشی/آزمایشگاهی (میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای) به محققان و پژوهشگران کمک کند تا توسعه و تجاری‌سازی محصولات در حوزه فناوری‌های همگرا تسهیل‌ شده و با رویکردی بازارمحور و بر اساس روند‌های جهانی توسعه یابند.

 

کران‌مند؛ ترویج فناوری و کارآفرینی

محققان فناوری بر این باورند تحولی که علوم و فناوری‌های همگرا ایجاد خواهد کرد به‌مراتب بزرگ‌تر از تحولی است که ماشین بخار و انقلاب صنعتی در زندگی بشر ایجاد نمود. همگرایی علوم از نظر فناورانه بسیار جذاب بوده و تحولاتی در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد که هم‌اکنون صحبت کردن در مورد آن‌ها همانند داستان‌های علمی تخیلی می‌ماند. این تحولات آثار اجتماعی و فرهنگی به همراه خواهند داشت که هنوز برای ما ناشناخته هستند.

فناوری‌های همگرا، به مجموعه ۴ فناوری اطلاعات، زیستی، شناختی و نانو گفته می‌شود که در هم‌افزایی و یکپارچگی با هم قادرند، به نیازهایی از آدمی پاسخ گویند که تاکنون فناوری‌های دیگر قادر به آن نبوده‌اند. این قابلیت بی‌بدیل فناوری‌های همگرا، نتیجه ویژگی‌های ممتاز این فناوری‌ها و قابلیت همگرایی آنها است. از ابتدای هزار سوم میلادی فناوری‌های همگرا مورد توجه خاص قرار گرفته‌‌اند. انتظار می‌رود این فناوری‌ها، بنیان یک ابرفناوری را بگذارند که تمدن آدمی را به کلی تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

کران‌مند یک وب‌سایت علمی، خبری، تحلیلی است که توسط «شزان» راه‌اندازی شده و اداره می‌شود. این وب‌سایت ماحصل تلاش گروه فنی و همکاران شرکت شزان است که برای پاسخگویی به دغدغه‌های شخصی، ملی و جهانی ما جهت ساختن تصویری شفاف از آینده پیش‌روی بشر است. علاقه‌مندان برای مشاهده این وب‌سایت می‌توانند به آدرس http://karanmand.com مراجعه کنند.

فرآیند نوآوردگاه

دو تیم نخست این رویداد در صورت شایستگی و داشتن شاخص‌های مورد انتظار وارد دوره پیش‌شتابدهی شرکت دانش‌بنیان «شزان» می‌شوند تا درآنجا با استفاده از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی پیشرفته، خدمات آموزشی و مربیان کارآزموده، به رویای خود تحقق ببخشند و سایر تیم‌ها نیز در صورت واجد شرایط بودن به مراکز حمایتی و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری معرفی خواهند شد.

گفتنی است این رویداد طی مدت زمان 3 الی 7 روز برگزار می‌شود و در آن شرکت‌کنندگان با چالش‌های مختلفی آشنا می‌شوند که در واقعیت برای توسعه و تجاری‌سازی کسب‌وکار نوپای فناورانه با آن مواجه خواهند شد.

شرکت‌کنندگان در فرآیند کارگاه – بازی آموزشی برای عبور از این چالش‌ها استراتژی خود را تنظیم می‌کنند. چنانچه هدف این رویداد این است که شرکت‌کنندگان به شکلی ملموس‌تر چالش‌های واقعی محیط کسب‌وکار را درک کنند.

مخاطبان نوآوردگاه

مخاطبان این رویداد صاحبان ایده‌های فناورانه علاقه‌مند به شروع کسب وکار، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌ مهندسی اعم از: مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک، MEMS/NEMS، هوافضا، کام‍پیوتر، مهندسی شیمی، فیزیک، علوم شناختی، فناوری اطلاعات، فناوری نانو و فناوری زیستی و…، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریتی و اقتصادی اعم از: MBA، مهندسی صنایع، مدیریت فناوری،کارآفرینی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مهندسی مالی و…، همچنین تمامی علاقه‌مندان به کارآفرینی هستند.

خدمات و مزایای نوآوردگاه برای شرکت‌کنندگان

نوآوردگاه دارای مزیت‌هایی برای شرکت‌کنندگان است که از جمله آنها می‌توان به «بهترين فرصت برای صاحبان ايده جهت توسعه کسب‌وکار نوپای خود و جذب سرمايه»، «رصد تيم‌های شرکت‌کننده توسط شرکت شزان، سرمايه‌گذاران خصوصي بزرگ و فعال کشور و امکان جذب شرکت‌کنندگان توسط اين سرمايه‌گذاران»، «کمک به افزايش ارتباطات و تشکيل تيم برای صاحبان ايده‌های نوآورانه»، «استفاده از تجربيات مربيان مجرب و باسابقه در حوزه توسعه محصول و کسب‌وکارهای نوپای فناورانه»، «آموزش مباني توسعه يک کسب‌وکار به‌صورت عملي با رويکرد Gamification و همچنين کارگاه‌های آموزشي، راهنمایی و مشاوره در تهیه مدل کسب‌وکار»، «برنامه‌های بازديد از شرکت‌های موفق و نوآور»، «آشنايي با سرمايه‌گذاران علاقه‌مند به کسب‌وکار و   ايده‌های فناورانه» و نیز «آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز جهت کارآفرینی در حوزه فناوری» اشاره کرد.

مزايای عضویت در خانواده نوآوردگاه

خانواده نوآوردگاه زيست‌بومي متشکل از علاقه‌مندان به کارآفريني، صاحبان ايده و سرمايه‌گذاران در حوزه فناوری محصولات جدید است. هدف اين زيست‌بوم نزديکي، همزباني و هم‌افزايي هرچه بيشتر اعضا آن به‌منظور تحقق روياهای جوانان فناور کشور در مورد توسعه کسب‌و‌کار نوپای خودشان است که نوآوردگاه خدماتی از جمله؛ «مشاوره رايگان و کمک در زمينه‌های فني و حتي جذب سرمايه برای صاحبان ايده و کسب‌وکارهای نوپای فناورانه جهت پيشبرد مسير»، «توسعه کسب‌و‌کار خود توسط تيم توسعه کسب‌وکار شرکت شزان (حتي برای کساني که در رويدادها شرکت نکرده‌اند)»، «امکان بازديد و حضور در شرکت شزان و استفاده از محيط کاری شزان و مشاوران و کارشناسان اين شرکت و همچنین همکاری با شرکت شزان در قالب تعريف پايان‌نامه و پروژه‌های کارآموزی در تمام زمينه‌ها (فني و مهندسي، مديريتي و توسعه کسب‌وکار، مالي، آينده‌پژوهي و…)»، «امکان استفاده از تجهيزات آزمايشگاهي شرکت شزان» و نیز «مشاوره به دانشجويان و فارغ‌التحصيلان برای انتخاب بهتر مسير شغلي و تحصيلي آينده خود»، ارائه خواهد داد.

علاقه‌مندان به‌راحتی مي‌توانند به سایت www.noavardgah.ir مراجعه کرده و عضوی از خانواده بزرگ نوآوردگاه شوند و خبرهای این رویداد را از طريق وب‌سايت و کانال تلگرام دنبال کنند.

تاریخچه نوآوردگاه از سال گذشته

دوره اول این رویداد با عنوان نوآوردگاه نانو در اسفندماه 1394 در مدت‌زمان 3 روز برگزار شد. دوره دوم این رویداد نیز  برنامه‌ریزی و طراحی شده که در تاریخ 25 آبان‌ماه سال جاری در مدت‌زمان 4 روز در بنیاد نخبگان استان کرمان برگزار خواهد شد. همچنین در تاریخ 17 آذرماه سال جاری نوآوردگاه دیگری در رودهن برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا