جذب انرژی خورشیدی بدون اختلال در دید

سینا پرس: سالها است که نوعی لایه ویژه برای نصب بر روی پنجره ها به منظور جذب انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی طراحی شده است. این صفحات در اصطلاح «متمرکزکننده درخشان خورشیدی» یا به طور خلاصه LSC نام دارند. اصلی ترین مشکل این لایه ها در رنگی بودن آنها است. به این ترتیب در صورت نصب آنها بر روی پنجره، نوری رنگی وارد اتاق می شود و همین موجب اختلال در دید ساکنین درون ساختمان می شود.

در این میان گروهی از دانشمندان کالج مهندسی MSU موفق به طراحی نوعی لایه متمرکزکننده درخشان خورشیدی شدند که شفاف است و نور را بدون تغییر از خود عبور می دهد. این لایه در اصل تابش مرئی موجود در نور خورشید را جذب نمی کند و تنها برخی طول موجهای غیرمرئی فرابنفش و فروسرخ موجود در نورخورشید را به خود جذب می کند. سپس این تابش به انتهای لایه منتقل شده و توسط نوارهای ویژه فتوولتائیک به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های برجسته این فناوری جدید، انعطاف پذیری آن است.

با اینکه این فناوری در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما می تواند کاربردهایی در صنایع و حتی خانه های مردم داشته باشد. با توجه به اینکه احتمالاً قیمت نهایی این محصول مناسب خواهد بود، بعید نیست که شاهد استقبال زیادی از آن در آینده باشیم.

با این حال هنوز یک مانع اصلی در برابر گسترش این فناوری وجود دارد و آن هم بازده تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی است. در حال حاضر این بازده یک درصد است، اما در صورت ارتقاء آن به پنج درصد می توان به تجاری سازی آن امیدوار بود.

جزئیات بیشتر این نوآوری در آخرین شماره ژورنال Advanced Optical Material منتشر شده است.

منبع: sciencedaily

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا