انتخاب پژوهشگاه نفت به‌عنوان مرجع ارزیابی قیر کشور

 مهندس علیرضا معینی قیر تولید شده را از فرآیندهای تقطیر نفت خام دانست، افزود: با توجه به نفت‌خیز بودن ایران، از 8 پالایشگاه کشور، در 7 پالایشگاه قیر تولید می‌شود و از سال 1382 نیز در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، تولید قیر به بخش خصوصی واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس واحدهای پالایشگاهی تولید قیر به بخش‌های خصوصی واگذار شده است، اضافه کرد: ظرفیت تولیدی دو شرکت تولید کننده قیر حدود 3.5 تا 4 میلیون تن در سال است، ولی تاکنون این مقدار تولید محقق نشده و ظرفیت فعلی آنها حدود 3.5 میلیون تن در سال است.

معینی با بیان اینکه از  3.5 میلیون تن قیر تولید شده حدود 2 میلیون تن در پروژه‌های راه‌سازی و تولید محصولات قیری در کشور مصرف شده و مابقی آن صادر می‌شود، ادامه داد: بیشترین مصرف قیر در بخش راه‌سازی است و تنها حدود 15 درصد آن در کاربردهای دیگر مانند تهیه پوشش‌های حفاظتی لوله‌های فلزی، امولسیون‌های قیری، درز بندهای قیری و عایق‌ها به کار می‌رود.

به گفته وی، ایران با توجه به حجم عظیم تولید قیر هیچ‌گونه وارداتی ندارد و جزء تولیدکننده‌های نسبتا بزرگ دنیا است.

مدیر گروه پژوهش ارزیابی‌های تخصصی نفت خام و فرآورده‌های نفتی پژوهشگاه نفت با بیان اینکه عمده فعالیت‌های قیر و راه‌سازی در پژوهشگاه در قالب اجرای پروژه‌های تحقیقاتی صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: در این واحد فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف همچون ارزیابی قیرهای استحصالی از نفت‌های خام، ارتقای کیفیت قیرهای تولیدی کشور، توسعه مصارف و کاربرد قیرهای تولیدی و قیرهای طبیعی، فرموله کردن فرآورده‌های مختلف ویژه قیری نظیر پوشش محافظتی لوله‌ها بر پایه قیر انجام شده است.

وی، فرموله کردن و واگذاری دانش فنی محصولات پوششی لوله‌ها بر پایه قیر، تهیه دانش فنی آسفالت گوگردی و ساخت موفقیت‌آمیز جاده برای این محصول را از جمله دستاوردهای واحد قیر پژوهشگاه صنعت نفت نام برد و یادآور شد: بدلیل وجود تجهیزات کارآمد در واحد قیر پژوهشگاه، این واحد به عنوان تنها مرجع علمی در زمینه قیر و فرآورده‌های قیری بوده است و هم اکنون نیز با وجود خصوصی شدن صنعت قیر، این واحد همچنان مرجع است و در کمیته‌های علمی و فنی مربوط به وزارت راه، مسکن و شهرسازی شرکت می‌کند.

معینی با تاکید بر اینکه این واحد پژوهشگاه در اکثر کمیته‌های کارشناسی کشور مانند کمیته فنی تدوین استانداردهای ملی قیر و آسفالت حضور فعال و موثر دارد، اضافه کرد: بر این اساس از سوی سازمان ملی استاندارد ایران این مرکز به عنوان مرجع خدمات آزمایشگاهی در این حوزه انتخاب شده است؛ از این رو آنالیز و تعیین ماهیت قیرها و فرآورده‌های قیری داخلی و یا صادراتی به پژوهشگاه ارجاع داده می‌شود.

به گفته وی، گمرکات کشور برای شناسایی ماهیت نمونه‌های صادراتی نمونه‌های خود را بصورت پلمپ شده برای پژوهشگاه ارسال می‌کنند تا از صحت و سقم کیفیت مواد ارسال شده اطمینان یابند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه دانش فنی قیر در ایران بسیار پایین است، گفت: نبود دانش کافی در زمینه قیر از جمله چالش‌های این صنعت است که موجب تولید بی کیفیت این محصول در کشور ‌شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا