کشف بزرگ‌ترین ناحیه برخورد سیارکی به زمین

به گزارش ایسنا، دو دهانه برخوردی که ناحیه‌ای به عرض 400 کیلومتر را پوشانده‌اند، در مرکز استرالیا واقع شده‌اند. این دو دهانه نتیجه برخورد شهاب‌سنگ منفردی در دوره باستان هستند که پیش از برخورد به زمین در دو لحظه شکسته شدند.

در حالی که دهانه‌های ایجادشده در اثر برخورد، مدت‌های طولانی است که ناپدید شده‌اند، اما تیمی از ژئوفیزیکدانان هنگامی که بیش از دو کیلومتر در درون پوسته زمین مته‌زنی کرده بودند، این شکاف‌های دوقلوی برخوردی را شناسایی و آشکارسازی کردند.

هسته‌ای که محققان بازیابی کردند، حاوی ردپاهایی از صخره‌هایی است که در نتیجه دما و فشار بی‌نهایت ناشی از برخورد، به شیشه تبدیل شده‌اند.

به گفته دکتر «گلیکسون» از مدرسه معماری و انسان‌شناسی دانشگاه ملی استرالیا و رهبر ارشد این پروژه، چنین برخوردهایی تعداد گونه‌های حیات فراوانی را در آن زمان بر روی زمین از بین برده‌اند. همچنین برخوردهای عظیمی از این دست احتمالا در تکامل زمین نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند.

محققان نتیجه‌گیری تاریخ دقیق این برخوردها را دشوار توصیف کرده‌اند، زیرا با کمبود شواهد در این زمینه روبرو هستند.

این دو برخورد در مرکز استرالیا و در نزدیکی مرز شمالی کوئینزلند و جنوب این کشور واقع شده‌اند. این ناحیه با عرض بیش از 400 کیلومتر در درون پوسته زمین گسترش یافته‌ و محققان ضخامت پوسته در این ناحیه را 30 کیلومتر اعلام کرده‌اند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Tectonophysics منتشر شده است.