در حوزه میکروالکترونیک یک طرح تجاری هم نداریم

عطاردی که به همراه حدود 200 نفر از متخصصان علم میکروالکترونیک ایران انجمن این علم را در کشور راه‌اندازی کرده درباره علم میکروالکترونیک در ایران با خبرنگار ما سخن گفته است.

وی میکروالکترونیک را یکی از رشته‌های مهم علمی می‌داند که ایران در این رشته دارای دانشمندان مجرب و متعهد است و برای ارتقای این رشته تلاش می‌کنند ولی این تلاش برای رسیدن به هدف باید با حمایت مسئولان همراه شود.

 با توجه به اینکه رشته میکروالکترونیک یک رشته کمتر شناخته شده در ایران است در رابطه با این رشته  توضیحاتی بفرمایید.

 گرایش الکترونیک که بسیار محبوب است به 2 بخش میکروالکترونیک و مدار و سیستم تقسیم‌بندی می‌شود که شامل علم مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت قطعات از ساده‌ترین آن‌ها تا پیچیده‌ترین آنها است و هدف از بخش دوم این علم نیز طراحی و ساخت سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده از سوی متخصصان میکروالکترونیک است.

در حال حاضر این علم در دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟

در حال حاضر صنعت میکرو الکترونیک به عنوان مبنای توسعه‌یافتگی در دنیا به شمار می‌رود و کشورهای پیشرفته در این علم می‌توانند به درآمدهایی از این صنعت دست یابند.

اگر دوباره شرایط انتخاب رشته داشته باشید بازهم این رشته را انتخاب می‌کنید؟

رشته میکروالکترونیک رشته بسیار خوب و کاربردی است و شاید مشکل این رشته در ایران این باشد که که متخصصان این حوزه فعالیت ترویجی نداشتند و خودشان را خوب در عموم نشناسانده‌اند.همچنین این صنعت یک صنعت غیرملموس است یعنی ابعاد یک هزارم یک میلینیوم میلی‌متر در آن به کار می‌رود که مقیاس‌های نادیدنی است و آگاهی از این علم بسیار جذاب است.

در حال حاضر ایران در این حوزه چه جایگاهی دارد؟

ما  حتی نتوانستیم یک محصول ملموس مورد‌نیاز کشور در تیراژ بالا را تولید کنیم. البته در 20 سال گذشته 7 یا 8 محصول معرفی کردیم ولی بیشترین تیراژ آن یک میلیون و 800 هزارتا بوده است و بعد از آن تیراژ 50 هزارتایی داشتیم در حالی که مقیاس‌ها باید چندین میلیون باشد.

درآمد اقتصادی هم در این علم توجیهی دارد؟

مقیاس اقتصادی  در این علم بسیار مطرح است ولی در این زمینه تمام نیاز کشور در حال حاضر از خارج تامین می‌شود و باید در این زمینه فعال‌تر شویم.در حال حاضر حجم بازار سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی ایران 60 هزار میلیارد تومان است که یک سوم آن را مدارات مجتمع تشکیل می‌دهند ولی ما در این حوزه در حد صفر هستیم و تاثیر‌گذاری در دنیا نداریم.

با توجه به وضعیت ضعیف ما در این رشته برای رشد در این حوزه باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای رشد، منابع خوب مالی، بازار بسیار خوب و منابع فوق‌العاده انسانی باید فراهم باشد.

 شرایط ما از نظر نیروی انسانی در حوزه میکروالکترونیک چگونه است؟

 یکی از دلایلی که ما می‌توانیم در این حوزه سرآمد باشیم این است که بهترین نیروی انسانی را داریم ولی در ایران بر روی این بحث متمرکز نشدیم و در این زمینه هیچ طرح تجاری ننوشتیم بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذاری ما بازتاب اقتصادی داشته باشد.

البته با کمک تعدادی از متخصصان انجمن میکروالکترونیک را راه‌اندازی کردیم.

راه‌اندازی انجمن میکروالکترونیک چگونه صورت گرفت؟

چند سال پیش با یک گروه از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور تصمیم گرفتیم انجمن میکروالکترونیک را راه‌اندازی کنیم که این اقدام تکمیل نشد و سال گذشته دوباره با این اعضا هماهنگ شدیم تا تاسیس انجمن را تکمیل کنیم و یک جمع غیردولتی و غیرانتفاعی برای میکروالکترونیک داشته باشیم تا کم کم یک کار ترویجی در رابطه با این علم بااهمیت انجام دهیم.

این انجمن در حال حاضر حدود 200 عضو دارد که شامل اساتید پیشکسوت و برجسته علم میکروالکترونیک از دانشگاه‌های تهران، شریف، تربیت مدرس، امیر‌کبیر و علم و صنعت است.این انجمن تاسیس شد و مورد تائید وزارت علوم قرار گرفت به طوریکه در تیرماه سال گذشته توانستیم اولین مجمع انجمن را هم برگزار کرده و اعضای هیأت‌مدیره انتخاب را انتخاب کنیم.

برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

سعی داریم سند راهبردی این علم را هم بنویسیم تا بر اساس یک سند واحد به ارتقای جایگاه ایران در این علم و صنعت بپردازیم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا