فعال کردن سیستم ایمنی علیه سرطان با نانو ذرات

به گزارش ایسنا، شرکت "Vault Nano " اخیرا پتنتی با عنوان «Vault Complexes for Cytokine Delivery» را در دفتر USPTO به ثبت رسانده است. این پتنت بخشی از یک خانواده پتنت است که از نوعی راهبرد درمانی مبتنی بر سیتوکین محفاظت می‌کند. در این روش، از یک نوع نانوذرات پروتئینی موسوم به ولت (Vault) استفاده می‌شود. با این راهبرد می‌توان سلول‌های سرطانی مختلف را از بین برد.

اولین بار محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارائه این فناوری شدند که در ادامه شرکت Vault Nano این فناوری را توسعه داد. به گفته یکی از مدیران این شرکت، دانشگاه کالیفرنیا از همکاران نزدیک شرکت ماست. برای توسعه این فناوری ما با چند آزمایشگاه مختلف در دانشگاه کالیفرنیا همکاری داشتیم.

شرکت Vault Nano روی تغییر روش‌های درمان سرطان متمرکز شده است. در این روش جدید، از قابلیت منحصر به فرد نانوذرات Vault برای رهاسازی برخی ترکیبات به سیستم ایمنی بدن استفاده شده است.

لئونارد روم از محققان این پروژه می‌گوید: ما با این روش می‌توانیم ترکیبات مورد نظر خود را برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار دهیم. نانوذرات مورد استفاده در پروژه کاملا از نقطه نظر زیستی پنهان هستند (bio-invisible)، در حالی که پیغام مورد نظر را به سیستم ایمنی بدن می‌رسانند. در واقع در این روش درمانی از خود سیستم ایمنی بدن برای درمان استفاده می‌شود.

این فناوری که به VNI-101 شهرت دارد، در حال حاضر برای انجام آزمون بالینی علیه سرطان ریه انتخاب شده و قرار است این آزمون با کمک دانشگاه کالیفرنیا و مرکز جامع سرطان جانسون تا پایان سال 2015 میلادی انجام شود.

VNI-101 قرار است ابتدا در بیمارانی که بیماری آنها در مرحله چهارم سرطان ریه قرار دارد، مورد آزمایش قرار گیرد و سپس برای انواع مختلف سرطان مورد بررسی قرار گیرد.