ضربه زدن با سر به توپ، به حافظه فوتبالیست ها آسیب می زند

 اگرچه مطالعات متعدد خطرات ناشی از تکان خوردن مغز را در بازی های تماسی که برخورد فیزیکی دارند نشان داده است اما در این مطالعات توجهی به اثر ضربات جزیی اما مستمر به سر نشده است.

محققان دانشگاه استرلینگ در مطالعه ای که نتایج آن در مجله EBioMedicine منتشر شد، از یک گروه از بازیکنان فوتبال خواستند از دستگاه پرتاپ توپ که برای شبیه سازی سرعت و قدرت ضربه کنج طراحی شده به مدت 20 دقیقه با سر به توپ ضربه بزنند.
آنها عملکرد مغز و حافظه بازیکنان را قبل و بعد از آزمایش بررسی کردند و دریافتند بعد از تنها یک جلسه ضربه سر به توپ عملکرد آزمون حافظه به اندازه 41 و 67 درصد کاهش یافت.
دکتر ماگدالنا در رشته علوم اعصاب شناختی از روانشناسی دانشگاه استرلینگ گفت: با توجه به نگرانی های رو به رشد در باره اثرات بازی های تماسی روی سلامتی مغز، این مطالعه واکنش سریع مغز را در ارتباط با ضربه سر به توپ در فوتبال بررسی کرد.
 به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف،وی افزود: اگر چه این تغییرات در حافظه موقت بودند، اما معتقدیم عوارض ناشی از ضربات توپ به سر نقش مهمی در سلامت مغز دارد بخصوص این ضربه زدن با سر همچون شرایط فوتبال، بارها اتفاق بیافتد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا