تصاویر خارق‌العاده هابل از ابرهای زمردین کیهانی

به گزارش ایسنا، این کشف نشان‌دهنده وجود کوازارها است که درخشان‌ترین اجسام جهان محسوب می‌شوند. این کوازارها ظاهر اجسام عجیب سبزرنگی را منتشر می‌کنند که باعث درخشش آن‌ها می‌شود.

در هر کدام از هشت تصویر ثبت شده توسط هابل، یک پرتو کوازار باعث درخشش رشته‌های نامرئی در فضای عمیق توسط فرآیند یونیزاسیون نوری شده است.

به گفته محققان، اکسیژن، هلیوم، نیتروژن، سولفور و نئون موجود در رشته‌ها به جذب نور کوازار پرداخته و به آهستگی آن را طی چندین هزار سال بازتاب داده است. رنگ زمردین این گازها در اثر اکسیژن یونیزه ایجاد شده که به رنگ سبز می‌درخشد.

کوازارها هسته‌های کهکشانی بسیار درخشان هستند که نیروی خود را از ابرسیاه‌چاله‌ها می‌گیرند. با جریان یافتن گاز و غبار به سیاه‌چاله از دیسک یکپارچه اطراف آن، ماده تا دماهای بسیار بالا داغ شده و می‌تواند منجر به ایجاد یک کوازار شود که تابش‌ها و ذرات پرانرژی را در فضا منتشر می‌کند.

کوازارهایی که هشت ابر ثبت شده توسط هابل را روشن کرده‌اند، از بین رفته‌اند. ابرها در فاصله زیادی از کهکشان مرتبط با خود قرار دارند و از این رو هزاران سال طول می‌کشد تا نور کوازارها به ابرها برسد.

به گفته محققان، احتمالا ادغام خشن کهکشانها باعث شکل‌گیری این ابرها شده است.

نتایج این تحقیق در مجله Astronomical منتشر شده است.