نقشه برداری از محوطه های حفاری به کمک پهپاد

پژوهشگران و باستان شناسان دانشگاه موناش در کشور استرالیا برای بررسی و نقشه برداری میدانی از محوطه های حفاری در دشت ها و مناطق صعب العبور و دور از دسترس کشور لائوس ، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند. در این محوطه خمره های بزرگ سنگی به ارتفاع بیش از سه متر قرار دارند که روی آن ها کنده کاری انجام شده است.

هدف اصلی از انجام این پروژه و استفاده از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، ترسیم مدل سه بعدی از محوطه های باستانی و مناطق کاوش شده اعلام شده است.

در این مطالعات ، باستان شناسان از پهپادها برای بررسی و مطالعه دقیق تر مناظر هوائی و نقشه برداری سایت استفاده کرده و تصویر دقیق تری از محوطه به دست می آورند. هدف اصلی از انجام این پروژه و استفاده از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، ترسیم مدل سه بعدی از محوطه های باستانی و مناطق کاوش شده اعلام شده است.

دوگالد اوریلی پژوهشگر حاضر در این پروژه و استاد دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه گفت: در این محوطه باستانی از سال 1930 میلادی تا کنون پژوهش در ابعاد وسیع انجام نشده است و ما در این پروژه قصد داریم تا بررسی کنیم که این خمره های سنگی بزرگ دقیقا در چه زمانی و با چه خدفی ساخته شده اند.

در این پروژه همچنین از سیستم اسکن لایه های زیرین زمین و رادارهای ویژه ground-penetrating radar استفاده شده است که به کحققان اطلاعات ارزشمندی از آثار موجود در لایه های زیرین زمین را می دهد.

منبع: archaeology

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا