شاخص توده بدنی در عملکرد مغز تاثیر گذار است

پژوهش های جدید حاکی از این موضوع است که بالا بودن شاخص توده بدن و چاقی سبب افزایش سطح التهابات در اعضای مختلف بدن از جمله مغز می شود که این موضوع تاثیرات مخرب و منفی بر نحوه عملکرد و ادراک ذهنی افراد خواهد داشت.

افزایش شاخص توده بدنی به طور مستقیم با افزایش سطح التهاب در بدن همراه است که این موضوع به طور خاص بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.

کیل بوراسا سرپرست این تیم تحقیقاتی و از اساتید دانشگاه آریزونا در ایالات متحده آمریکا در این رابطه اعلام کرد: افزایش شاخص توده بدنی به طور مستقیم با افزایش سطح التهاب در بدن همراه است که این موضوع به طور خاص بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.

در این تحقیقات، پژوهشگران اقدام به آنالیز اطلاعات جمع آوری شده در زمینه پیری و عوارض آن کردند که به مدت 12 سال ادامه داشته است. در این مطالعات، شرایط بهداشت و سلامت، ارتباطات اجتماعی، اقتصادی و جسمانی مردم انگلستان در رده سنی بالای 50 سال مورد مطالعه قرار گرفت.

در ادامه، پژوهشگران دو نمونه از جمعیت مورد مطالعه را تقسیم بندی کردند که یکی از این گروه هاشامل 9 هزار نفر شده و گروه دیگر 12 هزار و 500 نفر را در بر می گرفت. این افراد طی مدت زمان شش سال تحت مطالعه قرار گرفته و اندازه شاخص توده بدنی و روند پیر شدن در آن ها بررسی شد. یکی اعضای از این گروه ها دارای شاخص توده بدنی بالا و دیگری در حد استاندارد بودند. در این بررسی ها مشخص شد که افزایش شاخص توده بدنی با نوعی پروتئین به نام CRP در ارتباط است که منجر به التهاب شده و در دراز مدت بر عملکرد مغز انسان تاثیر دارد. مقایسه دو گروه فوق حاکی از تفاوت قابل توجه عملکرد مغز در کهنسالی است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی رفتار و ایمنی مغز Brain, Behavior and Immunity journal  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا