دهمین دوره از مسابقات سالانه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران آغاز شد

ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مساله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسایل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد.

 

هدف نهایی ربوکاپ، تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به پیروزی دست یابد. برای این که یک تیم از ربات‌ها بتوانند فوتبال بازی کنند فن آوری‌های گوناگونی از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چند عامله، استفاده از استراتژی، تحلیل و استدلال زمان واقعی و ترکیب حس‌گر‌ها لازم است. ربوکاپ محلی است برای آزمون یک تیم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محیطی پویا. ربوکاپ همچنین چارچوبی را برای تحقیق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است.

 

یکی از کاربردهای اصلی فن آوری‌های ربوکاپ، جستجو و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله در مقیاس وسیع است. ربوکاپ پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقیقات در زمینه مسایل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفید از فن‌آوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلایای طبیعی است.

عکس ها: بهمن صادقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا