کنترل پارکینسون با تمرین های جسمی و ذهنی

سینا پرس : افراد مبتلا به بیماری پارکینسون عموما دچار لرزش شدید در دست ها ، بازوها ، فک و صورت و سفتی و خشکی اندام و تنه شده و حرکات ان ها بسیار کند صورت می گیرو و وضعیت بی ثباتی دارند . این شرایط باعث می شود تا فرد بیمار قادر به ادامه روند عادی زندگی خود نبوده و نیازمند کمک دیگران باشد که این موضوع خود سبب ایجاد بحران های روحی برای این افراد خواهد شد .

به تازگی گروهی از پژوهشگران در حال مطالعه راه های درمانی و استفاده از روش توام تمرینات ذهنی و جسمی برای مداوای این بیماری هستند . کالین کاننینگ Colleen Canning از دانشگاه سیدنی استرالیا که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده دارد در مورد این موضوع گفت : نتایج مطالعات ما نشان می دهد که برنامه های ورزشی با هدف کنترل بیماری و کاهش خطر سقوط و افتادن در مبتلایان به این بیماری ، باید از مراحل اولیه این بیماری شروع شده و ادامه پیدا کند . در این صورت نتایج کسب شده بسیار خیره کننده خواهد بود و فرد بیمار می تواند تا حد زیادی به حالت زندگی عادی خود بازگردد .

به طور کلی ، لرزش کلی بدن ، افتادن و عدم تعادل از اصلی ترین مشکلات بیماران مبتلا به این عارضه محسوب می شود و شصت درصد این بیماران تجربه افتادن و از دست دادن تعادل را در طول بیماری داشته و دو سوم این افراد به طور مکرر با این مشکل رو به رو هستند . متاسفانه نتایج این عدم تعادل و سقوط بر روی زمین بر روی افراد مختلف ، متفاوت است و می تواند عواقبی همچون درد ، محدودیت در فعالیت های جسمی  و ترس روانی از افتادن دوباره در بیماران ایجاد کند که این مساله تاثیراتی منفی و مخرب بر سلامت جسمی و روانی این افراد خواهد گذاشت .

در این پژوهش ها ، دویست و سی و یک بیمار مبتلا به پارکینسون جهت مطالعه شرایط بدنی و نوع درمان ،  به دو گروه تقسیم شده و یک گروه تنها مداوای معمولی این بیماری را دریافت کرده و گروه دوم علاوه بر این روند درمانی ، مجبور شدند تا در طول هفته به مدت سه بار و هر بار برای مدت چهل دقیقه تا یک ساعت تمرینات ذهنی و جسمی شامل حرکات کششی و حفظ تعادل را انجام دهند . این افراد تمرینات فوق را برای شش ماه ادامه داده و سپس نتایج تحقیقات نشان داد که گروه دوم نمسبت به افرادی که در تمرینات شرکت نکرده بودند ، بهبود بسیار بیشتری یافته و گزارش های عدم تعادل و سقوط بر روی زمین در این گروه از بیماران با کاهشی هفتاد درصدی رو به رو شده بود .

در ادامه از هر دو گروه بیماران ، آزمایش های حرکتی و حفظ تعادل گرفته شد که باز هم در نتیجه نهائی ، گروهی که تحت درمان همراه با ورزش قرار داشتند ، نتایج بسیار بهتری کسب کرده و شرایط بهتری از نظر روحی و جسمی داشتند . این افراد دارای اعتماد به نفس بالاتری بوده و ترس از سقوط بر روی زمین در آن ها بسیار کمتر بوده و قابلیت های زندگی عادی را تا حد زیادی به دست آورده بودند . نتایج این تحقیقات در آخرین شماره مجله عصب شناسی یا journal Neurology به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا