حدود 20 درصد افراد بالای 50 سال به آرتروز زانو مبتلا می شوند

 دکتر محسن سروش روز چهارشنبه در حاشیه دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از آرتروز زانو، آرتروز ستون فقرات و دست ها که در مواردی با روماتیسم اشتباه گرفته می شوند، به ترتیب شایعترین نوع آرتروز به شمار می روند.

وی در مورد میزان شیوع و علت بروز این بیماری ها توضیح داد: شیوع این بیماری به نوع محل و نوع زندگی بستگی دارد؛ افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ورزشکارانی که ورزش های سنگین انجام می دهند، افرادی که در مشاغل هستند که باید بارهای سنگین را بلند کنند و افرادی که روی زمین می نشینند بیشتر در معرض ابتلا به انواع آرتروزها قرار دارند.
سروش سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی را نیز در بروز این بیماری دخیل دانست و گفت: درصدی از مبتلایان به آرتروز به رغم رعایت اصول پیشگیرانه به دلیل سابقه خانوادگی ممکن است به درجاتی از آرتروز مبتلا شوند.
دبیر انجمن روماتولوژی ایران در مورد پوکی استخوان به عنوان دیگر بیماری حوزه روماتولوژی نیز اظهار کرد: برخلاف آرتروز که مفاصل را درگیر می کند، پوکی استخوان یک مشکل استخوانی است که در آن میزان توده استخوانی کاهش و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن نیز افزایش می یابد.
سروش ادامه داد: میزان شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان و بدون علامت است از این رو به آن بیماری خاموش نیز گفته می شود و تنها زمانی مشخص می شود که عوارض آن که مهمترین آنها شکستگی است، رخ دهد.
دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران از امروز 28 مهرماه به مدت سه روز در مرکز آرشیو اسناد ملی درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا