فرودیک کاوشگر در سطح سیاره سرخ

 ربات شیاپارلی امروز(چهارشنبه) ماموریت خطرناک فرود بر سطح مریخ را پس از 500 میلیون کیلومتر سفر از زمین آغاز خواهد کرد.این فرودگر دیسک مانند 577 کیلوگرمی که قرار است فناوری‌ها را برای کاوشگر گران‌قیمت بعدی خود در سال 2020 آزمایش کند، در حدود ساعت 15 به وقت گرینویچ با سرعت نزدیک به 21 هزار کیلومتر در ساعت به سمت سطح مریخ سقوط خواهد کرد.

این فرودگر از یک چترنجات و رانشگر برای کاهش سرعت و فرود روی سطح سیاره در شش دقیقه بعد استفاده خواهد کرد.

این کاوشگر در زمان فرود خود صداهای با فرکانس فوق العاده بالا تولید می‌کند که یک تلسکوپ رادیویی هندی آن‌ها را دریافت کرده و به تیم کنترل در آلمان منتقل خواهد کرد. اگر تاسیسات هند بتواند صدای شیاپارلی را تا یک ساعت پس از زمان مقرر بشنود، به معنی فرود ایمن آن روی سیاره مریخ است.شیاپارلی تنها یک نمونه نمایشی است که تا چند روز به کار خود ادامه داده و سپس با اتمام شارژ باتری‌هایش، از کار خواهد افتاد.

این فضاپیما نام خود را جیووانی شیاپارلی، ستاره‌شناس ایتالیایی گرفته که در سال 1877 کار نقشه‌برداری از توپوگرافی مریخ را آغاز کرد و به کشف کانال‌های سیاره سرخ منجر شد.

شیاپارلی بخشی از یک برنامه مشترک بین روسیه و اروپا به نام "اگزومارس" است که به بررسی علائم گذشته و حال حیات در سطح مریخ خواهد پرداخت. این دومین تلاش اروپا برای فرود آوردن یک فضاپیما در سطح سیاره سرخ است. پیش از این در سال 2003، انگلیس فضاپیمای "بیگل 2" را از فضاپیمای "مارس اکسپرس" به سطح مریخ فرستاده بود اما از آنجایی که این کاوشگر موفق به باز کردن پنل‌های خورشیدی خود در زمان فرود نشده بود، ماموریت شکست خورد.

با فرود این کاوشگر، فضاپیمای حامل آن یعنی مدارگرد ردیاب گاز در مدار مریخ جا گرفته و به بررسی گاز متان، بخار آب و دی‌اکسید نیتروژن در جو این سیاره خواهد پرداخت.به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،فرود روی نزدیکترین همسایه زمین در فاصله 56 میلیون کیلومتری بسیار سخت است و بسیاری از تلاش‌های روسیه و ناسا را با شکست مواجه کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا