چرا فعالیت این ویروس باستانی منجر به سرطان می شود؟

مطالعات پژوهشگران در حوزه سرطان نشان می دهد که نوعی ویروس با نام ویروس پاپیلومای انسانی یا (HPV16) می تواند منجر به بروز سرطان در افراد مبتلا شود. به تازگی تیمی از پژوهشگران اسپانیائی به بررسی دلیل و ریشه این موضوع پرداخته اند. این ویروس نوعی ویروس مختص دستگاه تناسلی بوده و از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. از جمله تاثیرات جانبی این ویروس می توان به ایجاد شدن زگیل های تناسلی و سرطان اشاره کرد.

نتایج به دست امده از این بررسی نشان می دهد که یکی از پنج گروه اصلی زیر شاخه این ویروس توسط انسان های باستانی نئاندرتال Neanderthals و دنیسووا Denisovans  تکامل پیدا کرده و سه زیر گروه دیگر نیز توسط انسان مدرن تطور داشته اند.

معمولاً و در بیشتر موارد،  دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به ویروس پاپیلومای انسانی  می تواند با آن مبارزه کرده و ویروس را از بین ببرد اما در برخی از افراد فعالیت گونه مهاجم این ویروس سبب به وجود آمدن عفونتی دائمی می شود  که به ‌کندی و اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های طبیعی می‌شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود. مطالعات پژوهشگران نشان می دهد این ویروس از دوران پیش از تاریخ به همراه انسان وجود داشته و تکثیر شده است. 

البته ویروس پاپیلومای انسانی هیچ تاثیر مشخصی روی استخوان های انسان باقی نگذاشته و امکان بررسی نوع ساختار این ویروس در نمونه های باستانی وجود ندارد. پژوهشگران موسسه تومور شناسی و Ville Pimenoff در ایالت کاتالانیای اسپانیا با همکاری محققان مرکز ملی پژوهش های علمی Ignacio Bravo در فرانسه در تحقیقات جدید خود موفق به بررسی توالی ژنتکی و ترسیم ترتیب ژنوم ویروس پاپیلومای انسانی و پنج زیر گونه اصلی این ویروس شدند. در ادامه و با توجه به اطلاعات به دست آمده، دانشمندان با استفاده از مدل های الگوریتم کامپیوتری موفق به ترسیم ساختار تطور و تکامل این ویروس طی هزاران سال شدند.

نتایج به دست امده از این بررسی نشان می دهد که یکی از پنج گروه اصلی زیر شاخه این ویروس توسط انسان های باستانی نئاندرتال Neanderthals و دنیسووا Denisovans  تکامل پیدا کرده و سه زیر گروه دیگر نیز توسط انسان مدرن تطور داشته اند. از سوی دیگر آمیزش بین این گونه های انسانی سبب شده تا این ویروس بین گروه های فوق تکثیر شده و انواع مختلفی از آن به وجود بیاید. پژوهش های انجام شده همچنین گویای این موضوع است که سیستم ایمنی بدن انسان های مدرن در روزگار باستان، قابلیت ایستادگی و در برابر نوع ویروس منقل شده از انسان های نئاندرتال و دنیسووا را که به نام ویروس نوع A شناخته می شود نداشته و به همین دلیل این ویروس به سرعت در بین انسان های مدرن تکثیر شده است.

این موضوع می تواند پاسخی منطقی  به این موضوع باشد که چرا فعالیت این ویروس منجر به سرطان می شود.

منبع: laboratoryequipment

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا