پیشگیری از فرسودگی شغلی با کاکائو!

مراکز صنعتی از مهم ترین قطب های اقتصادی و تجاری در هر کشوری به حساب می آیند که نقش مهمی را در رشد و توسعه ایفا می نمایند. این رشد زمانی می تواند به درستی تحقق یابد که نیروی انسانی مشغول به کار در این مراکز، از سلامت کافی جسم و روان برخوردار باشد.

افرادی که در محیط های کار صنعتی به فعالیت مشغول هستند، اغلب به دلیل مواجه بودن با مشکلاتی نظیر کاهش ارتباطات انسانی، تماس با آلاینده های مختلف، آلودگی صوتی، کار با ابزارآلات و مواد شیمیایی، کار در ارتفاع و غیره، دچار استرس و تنش های شغلی گشته و مستعد ابتلا به «فرسودگی شغلی» می گردند.

فرسودگی شغلی که در واقع به عنوان عامل تسریع کننده خستگی جسمی و عاطفی همراه با احساس بی کفایتی و داشتن نگرش منفی نسبت به توانایی های خود، دیگران و محیط پیرامون تعریف می شود، می تواند تاثیرات گسترده ای بر سلامت جسمانی و عملکرد کارکنان بر جای گذارد. از این رو یافتن راه هایی که به کارکنان در جلوگیری از ابتلا به این عارضه کمک نماید، ضروری به نظر می رسد.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در همین راستا نقش «گیاه درمانی» را برای کاهش تنش های جسمی و روانی منتهی به فرسودگی شغلی مورد بررسی قرار داده اند و پژوهشی را با استفاده از گیاه «کاکائو» به انجام رسانیده اند.

یافته های این پژوهش که به صورت کارآزمایی بالینی و بر روی شاغلین در بخش های فنی یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده انجام شده است، طی مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه تخصصی «روان پرستاری» دوره 2 شماره 4 به چاپ رسیده است.

نتایج مطالعه فوق الذکر که در آن از پودر خوراکی کاکائو به مدت دو ماه به منظور زمان کافی مداخله و ایجاد تاثیرات مربوطه مورد استفاده قرار گرفته، نشان می دهد که چنین استفاده ای از کاکائو می تواند به طور معنی داری باعث کاهش فرسودگی شغلی گردد. بنا بر اظهار محققین، این تاثیر احتمالا از طریق کاهش استرس و تنش های مربوطه، رفع علائم خستگی و در نتیجه ایجاد آرامش حاصل گردیده است. از این رو می توان از پودر کاکائو به عنوان یک ماده مکمل موثر در این زمینه استفاده کرد.

نتایج مطالعات مختلف نشان داده است کاکائو به دلیل وجود مقادیر مناسب آنتی اکسیدان، جلوی تولید رادیکال آزاد را در بدن می گیرد و کافئین موجود در آن باعث کاهش خستگی، افزایش کارائی مغز و همچنین افزایش تمرکز می گردد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا