نقش رژیم غذایی در وضعیت فشارخون

تغذیه، نقش مهمی در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به معضل پرفشاری خون دارد. پژوهشگرانی از کشورمان ابعاد مختلف این نقش را مورد مطالعه قرار داده اند.

برای فشار خون، تعاریف مختلفی ارائه شده است، اما بر اساس الگوی ارائه شده توسط کمیته ملی مشترک در مورد پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و درمان پرفشاری خون، چنانچه در افراد بالغ در دو نوبت متوالی و با فاصله زمانی متوسط، فشار خون سیستولی بیش از 13 (130 میلی متر جیوه) و فشارخون دیاستولی 8.5 (85 میلی متر جیوه) یا بالاتر باشد، شخص مورد نظر دارای فشارخون بالا در نظر گرفته می شود.

پرفشاری خون در درازمدت می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سیستم قلبی-عروقی و مویرگ های حساس وارد نموده و احتمال بروز سکته های مغزی را افزایش دهد. علاوه بر این، فشار خون بالا می تواند اثر سایر عوامل خطرساز قلبی-عروقی نظیر سیگار، چاقی و دیابت را تشدید نماید.

رژیم غذایی و الگوی دریافت مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها، می تواند در کوتاه و بلند مدت دارای اثرات تنظیمی بر فشار خون باشد. به همین منظور، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشی را به انجام رسانده اند که یافته های آن در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در شماره 53 «مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان» منتشر گردیده است.

در این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی و در طی سال های 1387 تا 1390 به انجام رسیده است، 6089 نفر شامل 2807 مرد و 3282 نفر زن بین سنین 19 تا 70 سال مشارکت کرده اند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که میان میزان فیبر دریافتی از رژیم غذایی و شانس ابتلا به بیماری پرفشاری خون، رابطه معکوس وجود دارد. به عبارت دیگر هر فردی که رژیم غذایی غنی تری از فیبر و الیاف گیاهی داشته باشد، احتمال ابتلای او به فشار خون بالا، کمتر است.

بنا بر نتایج به دست آمده، افزایش سهم پروتئین در رژیم غذایی و مصرف آن نیز، می تواند موجب فشار خون بالا گردد. میزان پروتئین بالاتر از 16 درصد انرژی، می تواند به طور معنی داری با افزایش 20 درصدی خطر پرفشاری خون مرتبط باشد.

مورد دیگری که به رژیم غذایی مربوط بوده و می تواند جزو عوامل موثر بر پرفشاری خون باشد، میزان و نوع چربی رژیم غذایی است. طبق یافته های این پژوهش، دریافت مقادیر بالاتری از چربی اشباع در غذای مصرف شده، می تواند موجب افزایش قابل توجه خطر پرفشاری خون گردد.

علاوه بر موارد ذکر شده، محققین فوق الذکر با توجه به نتایج مطالعه خود، اظهار نموده اند که مصرف میوه ها و مغزدانه ها می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. وجود مقادیر فراوان فیبر، ویتامین های آنتی اکسیدان و ریزمغذی های ضروری نظیر پتاسیم و منیزیم، از جمله امتیازات گروه غذایی میوه و مغزدانه های گیاهی است که در کاهش خطر پرفشاری خون، موثر شناخته شده اند.

بنا بر آمارهای موجود، شیوع فشارخون در کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. در منطقه خاور میانه، شیوع پرفشاری خون 21.7 درصد گزارش شده است و نتایج تحقیق فوق الذکر، شیوع فشارخون بالا را در زنان و مردان مورد مطالعه به ترتیب 19.4 و 23.3 درصد تعیین کرده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا