ضرورت وجود مراکز سنجش آلاینده ها و سموم مواد غذایی در کشور

 دکتر نسرین امیدوار به مناسبت هجدهم فروردین ماه مصادف با هفتم آوریل روز جهانی سلامت در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت هر سال برای روز جهانی سلامت شعاری را انتخاب می کند و امسال نیز شعار 'ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب' را به این منظور تعیین کرده است.

وی ادامه داد: این سازمان با تعیین این شعار، توجه کشورها به مرحله تولید مواد غذایی تا مرحله ای که غذا در بشقاب افراد قرار می گیرد، مهم دانسته است.
امیدوار اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که در قرن حاضر به دلایل مختلفی سالانه 351 هزار نفر در اثر مسمومیت غذایی جان خود را از دست می دهند.

*** نبود ایمنی غذا تهدید سلامت جامعه

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در هر جامعه ای امنیت غذایی به معنای دسترسی به غذای سالم و کافی است و بهره مندی از ایمنی غذایی نیازمند نظارت و رسیدگی بر نحوه تولید مواد غذایی است.امیدوار با بیان اینکه سلامت افراد جامعه با ایمنی غذا و سلامت نوع مواد غذایی که مصرف می کنند ارتباط مستقیم دارد، افزود: بسیاری از بیماری ها و میکروب ها از طریق مواد غذایی آلوده و ناسالم به افراد منتقل می شود. همچنین انواع ویروس ها و باکتری های خطرناک با مصرف گوشت، سبزی و میوه های آلوده به انسان منتقل می شود.
وی ادامه داد: مواد غذایی باید عاری از هرگونه آلودگی باشد چراکه وجود مواد شیمیایی و سموم کشاورزی در مواد غذایی می تواند به سلامت بدن آسیب برساند.امیدوار تاکید کرد: عرضه مواد غذایی سالم در جامعه از مراحل اولیه کشت و تولید در کارخانه ها تا عرضه در رستوران ها و فروشگاه ها باید تحت نظارت کافی قرار داشته باشد.

*** لزوم جمع آوری اطلاعات در مورد باقیمانده سموم در مواد غذایی

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اکنون در ایران اطلاعات و منابع کافی در مورد میزان باقیمانده سموم و آلاینده ها در مواد غذایی وجود ندارد.
امیدوار افزود: لازم است در این زمینه سیاست گذاری هایی شود که بتوان کودها و سموم شیمیایی باقیمانده در مواد غذایی را به درستی اندازه گیری کرد.وی ادامه داد: البته بر مراکزی که دام و طیور را نگهداری می کنند، نظارت وجود دارد اما در زمینه چگونگی استفاده از سموم کشاورزی نظارت کافی صورت نمی گیرد.
این متخصص تغذیه جامعه بر اهمیت جمع آوری اطلاعات درست و کافی و نظارت دقیق بر نحوه چگونگی استفاده از سموم شیمیایی و کودها تاکید کرد و گفت: میزان سموم و آلاینده های شیمیایی مواد غذایی باید اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که از حد مجاز و استاندارد خارج نشده است و مواد غذایی ایمن در دسترس مردم قرار می گیرد.
امیدوار اضافه کرد: در این زمینه ضروری است سیاست ها و قوانینی وضع شود که میزان استفاده از سموم شیمیایی و نحوه بکارگیری آنها با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با روش نمونه گیری می توان مواد غذایی سالم و عاری از هرگونه میکروب و آلودگی را در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

به گفته امیدوار، میزان هورمون گوشت عرضه شده، سموم سبزیجات موجود در بازار و وجود آنتی بیوتیک ها در مرغ ها به درستی در کشور مشخص نیست و باید در این زمینه قوانین و سیستم نظارتی دقیقی اعمال شود.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در سراسر جهان صدها میلیون نفر به دلیل نبود رعایت مسایل بهداشتی مرتبط با غذا دچار بیماری می شوند.دکتر مارگارت چان مدیر سازمان جهانی بهداشت با انتشار گزارشی اعلام کرده است که اکنون با تغییرات گسترده در عرصه محصولات غذایی که بیشتر به صورت صنعتی تهیه و توزیع می شود، احتمال آلوده شدن انواع غذاها به ویروس، باکتری و مواد شیمیایی مختلف و خطرناک دو چندان شده است.
در این گزارش آمده است که انواع ویروس ها و باکتری های خطرناک، می تواند در اثر نحوه پخت و مصرف گوشت حیوانات و انواع سبزی و میوه های آلوده به انسان منتقل شود.این سازمان جهانی از دولت ها و مسوولان بهداشت و سلامت آنها خواسته است تا اقدامات لازم در سطح ملی و جهانی را برای جلوگیری و مقابله با انواع آلودگی مواد غذایی و شیوع احتمالی بیماری های ناشی از آن را انجام دهند تا تمام مصرف کنندگان در سراسر جهان امنیت لازم در تامین مواد غذایی سالم را داشته باشند.
سازمان جهانی بهداشت روز هفتم آوریل هر سال را به نام روز جهانی سلامت نامگذاری کرده است. شعار امسال این سازمان بر تامین غذای سالم تاکید دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا